Facebook of Instagram gebruiken zonder reclames? Dan moet je sinds kort ongeveer 10 à 13 euro per maand betalen. Doe je dat niet, dan accepteer je dat de sociale mediakanalen jouw persoonlijke gegevens mogen verzamelen voor advertenties. De Consumentenbond dient daarom samen met achttien zusterorganisaties uit andere Europese landen een klacht in tegen het moederbedrijf van Facebook en Instagram, Meta.
Volgens de Consumentenbond is Meta "misleidend, oneerlijk en agressief". Directeur Sandra Molenaar zegt dat het bedrijf doet "alsof er een keuze is tussen een betaalde en een gratis optie. Terwijl consumenten in de gratis variant in feite betalen met hun gegevens. Er zijn heel duidelijke gerechtelijke uitspraken die zeggen dat deze vorm van gegevensverwerking ook een vorm van betaling is.”
Je wil niet dat jouw gegevens worden gebruikt door Meta en dus betaal je maar zo’n tien euro per maand. Maar dat is niet helemaal hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Zo zegt Molenaar: “Meta verzamelt van die gebruikers nog steeds gegevens, maar het bedrijf zegt niet waar het die gegevens voor gebruikt.
Dat gebruikers niet op Facebook en Instagram kunnen totdat ze een keuze hebben gemaakt, is volgens de Consumentenbond een vorm van agressie. "Daardoor voelen consumenten zich misschien gedwongen een keuze te maken die ze eigenlijk helemaal niet willen maken. Dat mag niet." De Europese consumentenbonden stappen daarom naar de Europese toezichthouder voor consumentenrecht.
De Autoriteit Persoonsgegevens en de andere Europese toezichthouders voor privacy hadden al laten weten dat ze kritisch gaan kijken naar de verplichte keuze.
De Europese privacywaakhonden hadden Meta een maand geleden verboden om persoonlijke gegevens te verzamelen voor advertenties. Dat verbod geldt voor Nederland, de 26 andere EU-lidstaten, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Facebook en Instagram verzamelen allerlei gegevens over hun gebruikers, zoals woonplaats, leeftijd, opleiding en hobby's. Ook houden de platforms bij naar wat voor berichten en filmpjes mensen kijken. Zo weten de sites tot in detail waar mensen in geïnteresseerd zijn. Ze kunnen zo heel gericht reclames laten zien en adverteerders hebben daar veel geld voor over. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!