De Consumentenbond heeft een meldpunt geopend voor klachten over bedrijven die de huidige economische situatie misbruiken om er zelf beter van te worden. Hiermee wil de bond zicht krijgen op overtredingen zoals buitensporige, stiekeme of onnodige prijsstijgingen en andere misdragingen die de consument benadeelt.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Steeds meer mensen hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Tegelijkertijd zien we dat sommige bedrijven hun kans grijpen om over de rug van consumenten die het toch al zwaar hebben hun winsten te vergroten. Dat moet anders. Eerlijker en socialer.”
Als voorbeeld noemt Molenaar krimpflatie, waarbij sommige bedrijven de verpakkingen kleiner maken maar dezelfde prijs blijven vragen. Ook energieleveranciers zijn er volgens de Consumentenbond snel bij om “consumenten geld uit de zak te kloppen,” door bijvoorbeeld de btw-verlaging niet meteen te verrekenen of een tariefverhoging pas heel laat aan te kondigen.
“Eneco maakte het helemaal bont door de terugleververgoeding binnen vaste contracten voor zonne-energie fors te verlagen. Dat is was tegen de regels. Juist in onzekere tijden is het belangrijk dat consumenten erop kunnen rekenen dat bedrijven zich aan de regels houden.”
De Consumentenbond wil bedrijven die fout bezig zijn aanspreken op hun gedrag, om ze op die manier te dwingen om op een eerlijke manier zaken te doen.
Molenaar stelt dat tijdens de coronacrisis van consumenten werd gevraagd om coulant te zijn voor bedrijven die het zwaar hadden. Zonder de steun van consumenten hadden veel bedrijven het namelijk niet gered. “Nu zijn de rollen omgedraaid en we kunnen het niet gebruiken dat bedrijven een slaatje proberen te slaan uit de huidige omstandigheden.”
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!