De Consumentenbond onderzoekt de opties om een massaclaim in te dienen bij luchthaven Schiphol. Deze zomer schrapt de luchthaven honderden vluchten per dag, en daardoor gaan veel vakanties niet door. Met name reizigers met een los vliegticket zullen financiële schade lijden. Schiphol moet gedupeerde reizigers compenseren, zo stelt de Consumentenbond.
Het rommelt al een tijdje bij Schiphol: topdrukte, personeelsgebrek en geannuleerde vluchten. Vanaf de tweede week van juli stelt Schiphol bovendien een maximumlimiet in wat betreft het aantal passagiers. Daardoor is er dagelijks geen ruimte voor circa 13.500 passagiers.
Concreet betekent dit dat Schiphol per dag tot wel enkele honderden vluchten gaat annuleren. Consumenten die een pakketreis hebben geboekt, kunnen zich tot de reisorganisatie wenden voor hulp in de vorm van een alternatieve vlucht of financiële compensatie voor de reissom.
Maar passagiers die een los ticket hebben gekocht, hebben óók recht op teruggave van de reissom of op een alternatieve vlucht. Wel draaien deze passagiers op voor eventuele aanvullende kosten, zoals het geplande onderkomen zoals een hotel of een vakantiehuisje, of een ter plaatse geboekte huurauto.
Directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar is niet te spreken over de gang van zaken.
Zo stelt ze: "De planning van vluchten gebeurt maanden van te voren en het is ook bekend hoeveel vluchten er gemiddeld in een normale zomervakantie van de luchthaven vertrekken. Het is onbegrijpelijk dat zo kort voor de zomer de paniek uitbreekt en reizigers de dupe zijn. Dit is amateurisme ten top."
Volgens de Consumentenbond is het onacceptabel dat honderdduizenden reizigers buiten hun schuld om geld kwijt dreigen te raken. Om die reden onderzoekt de Consumentenbond of ze gedupeerden bij kunnen staan in de vorm van een massaclaim. Zo hopen ze de schade te kunnen verhalen op de luchthaven.
Los vliegticket geboekt? Dan kun je je melden bij de luchtvaartmaatschappij voor een schadeloosstelling, indien jouw vlucht wegens drukte wordt geannuleerd. Over jouw rechten in het geval van drukte op luchthavens heeft de Consumentenbond een artikel op de site staan.
Bron: Consumentenbond
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!