De Consumentenbond schort samenwerking met Stichting Reclame Code voor onbepaalde tijd op. Bij de bond heerst grote onvrede over afspraken voor gokreclames.
Op 1 oktober wordt de online gokmarkt in Nederland opengesteld. Ter voorbereiding heeft de sector een reclamecode ontwikkeld. Dat zijn regels waaraan reclames moet voldoen. Volgens de Consumentenbond biedt de reclamecode te weinig bescherming aan kwetsbare groepen en tegen kansspelverslaving.
"Zo zijn er wel regels over het gebruik van rolmodellen in reclames richting kinderen en jongvolwassenen, maar staat er niets in over het gebruik van rolmodellen in uitingen richting andere kwetsbare groepen, zoals verstandelijk beperkten", aldus de bond.
Volgens de code zou reclame wel kinderen en jongvolwassenen mogen bereiken, zolang die maar niet meer dan 30 procent van het publiek uitmaken. "Absurd", oordeelt de Consumentenbond. "Volgens de wet is kansspelreclame gericht op deze groepen verboden." Ook vindt de consumentenorganisatie de toegestane verdubbeling van inzetten tot 250 euro veel te hoog.
De bond stelt dat een reclamecode bovenwettelijke afspraken moet bevatten. "Strenger zijn dan de wet dus. Maar de code die de sector nu voorstelt, biedt eerder minder bescherming dan meer", aldus de belangenorganisatie. Afhankelijk van de ontwikkelingen na vrijdag dringt de Consumentenbond mogelijk aan op een totaalverbod op reclame voor onlinekansspelen.
'Teleurstellend'
"Heel teleurstellend dat de Consumentenbond dit initiatief heeft genomen. Ik begrijp het ook niet helemaal, we dachten nog in gesprek te zijn", zegt Otto van der Harst, directeur van de Stichting Reclame Code. Hij wijst erop dat er ook nog geen goedgekeurde code is. "Er ligt een concept waar we nog over in gesprek zijn met zowel de branche als met de Consumentenbond. Woensdag is pas bekend geworden wie überhaupt de spelers zijn in de branche", aldus Van der Harst. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!