Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Consumentenbond maant minister tot actie inzake terugbetaling vliegtickets

28-02-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
197 keer bekeken
  •  
schiphol

© Schiphol

Omdat honderden klanten van KLM en Transavia hun geld voor geannuleerde vluchten niet terug hebben, moet  minister Harbers (IenW) in actie komen. Dat vraagt de Consumentenbond in een open brief aan de minister.

De twee luchtvaartmaatschappijen lappen wettelijke regels voor het terugbetalen van door corona geannuleerde vluchten aan hun laars, schrijft de Consumentenbond. Dit terwijl er een uitspraak van de rechter ligt en een boete van toezichthouder ILT is aangekondigd. 

Het gaat om passagiers die tussen 2019 en 2021 via D-Reizen boekten. Gemiddeld gaat het om 800 per passagier, maar regelmatig betreft het hogere bedragen van enkele duizenden euro’s per boeking.

Terugbetaald aan failliet D-Reizen

KLM en Transavia zeggen het ticketgeld al aan D-Reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan hun verplichtingen te hebben voldaan. Maar D-Reizen ging failliet voordat ze het geld overboekten naar de passagiers.

Volgens de rechter, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Europese Commissie houden passagiers dan evengoed recht op terugbetaling en moeten de luchtvaartmaatschappijen het geld alsnog rechtstreeks naar hen overboeken. Tot ongenoegen van de Consumentenbond weigeren KLM en Transavia hier gehoor aan te geven.

'Ingrijpen nu nodig'

"De starre houding van KLM en Transavia is pure strategie. Ze laten het aankomen op tijdrovende bezwaar- en beroepsprocedures, terwijl een groot deel van de vorderingen binnenkort vervalt", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.

"Voor terugbetaling van een geannuleerde vliegticket geldt namelijk een vervaltermijn van twee jaar. Die termijn is voor sommige consumenten al in zicht. Alleen door de vliegmaatschappij te dagvaarden of zich aan te melden bij een claimorganisatie die dat (tegen betaling) voor hen doet, kunnen zij dat voorkomen. Dat is de wereld op zijn kop. Vandaar onze noodkreet aan de minister. Hij moet nú ingrijpen", aldus Molenaar.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor