© Schiphol
Omdat honderden klanten van KLM en Transavia hun geld voor geannuleerde vluchten niet terug hebben, moet minister Harbers (IenW) in actie komen. Dat vraagt de Consumentenbond in een open brief aan de minister.
De twee luchtvaartmaatschappijen lappen wettelijke regels voor het terugbetalen van door corona geannuleerde vluchten aan hun laars, schrijft de Consumentenbond. Dit terwijl er een uitspraak van de rechter ligt en een boete van toezichthouder ILT is aangekondigd.
Het gaat om passagiers die tussen 2019 en 2021 via D-Reizen boekten. Gemiddeld gaat het om 800 per passagier, maar regelmatig betreft het hogere bedragen van enkele duizenden euro’s per boeking.
KLM en Transavia zeggen het ticketgeld al aan D-Reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan hun verplichtingen te hebben voldaan. Maar D-Reizen ging failliet voordat ze het geld overboekten naar de passagiers.
Volgens de rechter, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Europese Commissie houden passagiers dan evengoed recht op terugbetaling en moeten de luchtvaartmaatschappijen het geld alsnog rechtstreeks naar hen overboeken. Tot ongenoegen van de Consumentenbond weigeren KLM en Transavia hier gehoor aan te geven.
"De starre houding van KLM en Transavia is pure strategie. Ze laten het aankomen op tijdrovende bezwaar- en beroepsprocedures, terwijl een groot deel van de vorderingen binnenkort vervalt", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.
"Voor terugbetaling van een geannuleerde vliegticket geldt namelijk een vervaltermijn van twee jaar. Die termijn is voor sommige consumenten al in zicht. Alleen door de vliegmaatschappij te dagvaarden of zich aan te melden bij een claimorganisatie die dat (tegen betaling) voor hen doet, kunnen zij dat voorkomen. Dat is de wereld op zijn kop. Vandaar onze noodkreet aan de minister. Hij moet nú ingrijpen", aldus Molenaar.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!