Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat maaltijdbezorgers klanten op verschillende manieren misleiden. Zo worden er servicekosten verstopt door Deliveroo en Uber Eats. Ook lijkt het aanbod aan restaurants van de bezorgers veel groter dan hij in werkelijkheid is.
Maaltijdbezorger Thuisbezorgd misleidt geen klanten, zegt de bond, maar de prijsgarantie die wordt gehanteerd wordt vaak niet niet waargemaakt.
Bedrijven zijn wettelijk verplicht om vooraf al hun kosten te vermelden. Bij bezorgers Deliveroo en Uber Eats worden deze kosten pas bij het afrekenen weergeven. Het verschijnt als een ‘duveltje uit een doosje’, aldus de Consumentenbond. Het is voor consumenten dan niet duidelijk hoeveel hun bestelling uiteindelijk gaat kosten.
Ook toont Uber Eats aan klanten in hun bestel-app restaurants die soms wel op dertig kilometer afstand liggen. De keuze uit restaurants lijkt hierdoor groter dan die daadwerkelijk is. Dit is ook bij Deliveroo soms het geval.
Thuisbezorgd geeft aan blij te zijn dat ze als ‘transparant’ worden gezien door de Consumentenbond. Toch vinden zij dat de conclusie over de prijsgarantie niet klopt. "De prijsgarantie van Thuisbezorgd.nl is van toepassing op de bezorgprijslijst van een restaurant en dus niet op de afhaalprijslijst", laat een woordvoerster weten.
De Consumentenbond zegt de prijzen van Thuisbezorgd.nl wel degelijk met de bezorgprijslijst van restaurants te hebben vergeleken. "Je moet of de belofte waarmaken, of niet de belofte doen", meldt een zegsman van de bond.
Uber Eats laat in een reactie weten dat ze de servicefee altijd duidelijk vooraf aan de bestelling wordt getoond. Het aantal getoonde restaurants kan de klant zelf bepalen door hun zoekfilter. Ook Deliveroo zegt transparant en eerlijk te zijn. In de winkelmand zou je duidelijk de uiteindelijke prijs moeten kunnen zien.
Bron: Consumentenbond/ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!