Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond: inspectie ontloopt verantwoordelijkheid in zaak Ryanair

13-08-2019
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Ryanair vliegtuig 930 x 520
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil tot ongenoegen van de Consumentenbond geen boete opleggen aan Ryanair. De Ierse prijsvechter weigert vooralsnog passagiers te compenseren wier vluchten vertraagd of geannuleerd waren vanwege stakingen in 2018. De Consumentbond eist optreden door de ILT, maar die zou de "kop in het zand" steken.
Volgens de regels hebben reizigers recht op compensatie wanneer een vlucht meer dan 3 uur is vertraagd of korter dan 14 dagen voor de reis is geannuleerd. Ryanair beroept zich op "buitengewone omstandigheden", waardoor het niet zou hoeven te compenseren. Volgens de bond handelt de luchtvaartmaatschappij in strijd met de Europese passagiersrechten.

Bezwaar

Begin dit jaar vroeg de Consumentenbond de toezichthouder in te grijpen en Ryanair hiervoor een boete of last onder dwangsom op te leggen. De ILT kan volgens de bond echter niet vaststellen of Ryanair stelselmatig de regels overtreedt en verwijst naar de civiele rechter. De Consumentenbond tekent bezwaar aan tegen dat besluit.
Een woordvoerder van ILT was niet direct bereikbaar voor commentaar. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!