De Consumentenbond heeft na uitgebreid onderzoek vastgesteld dat het kopen van een hoortoestel wordt bemoeilijkt door een gebrek aan informatie, beperkte keuzemogelijkheden en onduidelijkheid over vergoedingen. Volgens de bond is het van cruciaal belang dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ingrijpt en audiciens, fabrikanten en zorgverzekeraars aanspreekt om te zorgen voor de nodige transparantie.
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten vaak aangeven dat ze binnen de toegewezen categorieën voor hoortoestellen, die passen bij hun gehoorverlies, te weinig of zelfs geen keuze hebben wat betreft merken en soorten toestellen. Met name bij ketens zoals Beter Horen, Specsavers, Schoonenberg, Van Boxtel en Hans Anders doet dit probleem zich voor.
Daarnaast constateerde de Consumentenbond dat de meeste audicienketens geen prijsinformatie verstrekken op hun websites en dat het bedrag dat consumenten moeten bijbetalen sterk kan variëren per verzekeraar.
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, vindt het koopproces ingewikkeld en ondoorzichtig. "Het belang van consumenten is ondergeschikt aan de commerciële belangen van audiciens, fabrikanten en verzekeraars", legt ze uit. "Dit staat haaks op de zorgverzekeringswet. Daarom roepen we de NZa op om zo snel mogelijk een einde te maken aan deze chaos."
Consumenten die een hoortoestel willen kopen zijn afhankelijk van vijf grote ketens en meer dan driehonderd kleinere en zelfstandige audiciens. Het Hoorprotocol helpt bij het bepalen van het gehoorverlies en de geschikte categorie hoortoestellen. De basisverzekering vergoedt het grootste deel in de eerste vijf categorieën.
Wie een toestel uit een andere categorie koopt, moet vaak het hele bedrag zelf betalen. De nieuwste hoortoestellen met de meest geavanceerde technologie vallen daaronder. Volgens de Consumentenbond besteden verkopers op hun websites veel aandacht aan deze hoortoestellen, met prijzen tot 5000 euro.
Bronnen: ANP, Consumentenbond
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!