Veel fabrikanten van voedingsmiddelen zetten nog steeds aansprekende afbeeldingen en kreten op verpakkingen die niet zo waarheidsgetrouw zijn. Vaak is de juiste informatie over de ingrediënten en de voedingswaarde in de kleine lettertjes op de achterkant van de verpakking te lezen, aldus de Consumentenbond.
De bond deed onderzoek naar misleidende verpakkingen van voedingsmiddelen. Het vindt dat de overheid "serieuze stappen neemt om dit bedrog te stoppen." Mensen baseren namelijk vaak hun keuze voor een product op de voorkant van de verpakking. "Dan kom je vaak bedrogen uit", zegt directeur Sandra Molenaar van de bond. "Zuivelmerk Almhof bijvoorbeeld verdraait de boel. Het verkoopt kwark waar pas op de achterkant van de verpakking te lezen valt dat het deels yoghurt is."
"Bij Italiaanse Pangasiusfilet van supermarkt Jumbo springt vooral de aanprijzing 'verse vis - vismarkt' in het oog op de voorkant van het bakje. Maar deze Pangasius komt uit Vietnam, is ingevroren geweest en al minstens een maand oud. Dat de vis ontdooid is staat alleen op de achterkant."
De bond wil dat er, het liefst in Europees verband, opgetreden wordt tegen misleidende teksten op verpakkingen. "Maar Nederland kan hierin wel het voortouw nemen", zegt Molenaar. "Als er een afbeelding van een gezond product op staat, bijvoorbeeld fruit, dan moet dat er ook echt inzitten." ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!