Consumentenbond en ANWB: aanpassing voorwaarden luchtvaartvoucher
15-04-2020
• leestijd 2 minuten
Consumenten die een voucher krijgen omdat hun vlucht geannuleerd is vanwege de coronacrisis moeten betere voorwaarden krijgen. Dat schrijven de Consumentenbond en de ANWB in een brief aan minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Volgens de organisaties is de huidige regeling funest voor het belang én het vertrouwen van consumenten, en daarmee voor het herstel van de sector.
Bij zowel de ANWB als de Consumentenbond stromen de klachten binnen over de vouchers. Zo zouden sommige aanbieders extra kosten inhouden op de voucher, reeds betaalde kosten voor bagage en stoelplaatsen niet terugbetalen, is er weinig flexibiliteit om vliegtickets op een andere naam te zetten en weigeren aanbieders geld terug te betalen als consumenten goede redenen hebben om de voucher te weigeren.
Passagiers met een los vliegticket hebben bij een vluchtannulering normaal gesproken recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling van het betaalde ticket binnen 7 dagen. Maar door de coronacrisis is dat voor veel vliegmaatschappijen financieel nu niet haalbaar. Zij bieden daarom hun klanten een tegoedbon aan waarmee die op een later moment kunnen vliegen. Minister Van Nieuwenhuizen liet op 30 maart weten hier niet tegen op te treden en de werkwijze te gedogen.
Duidelijke verbeteringen
Als de minister een beroep doet op de redelijkheid en flexibiliteit van consumenten en hen wil stimuleren de vouchers te accepteren, dan moeten er duidelijke verbeteringen worden aangebracht, vinden de belangenorganisaties. "We zouden de minister graag willen steunen bij de acceptatie van de vouchers. Maar zolang er zulke grote risico’s aan zitten, kunnen we dat niet naar onze leden toe", laat directeur van de ANWB Frits van Bruggen weten.