Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond eist strengere controle op ‘groene claims’

08-12-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1047 keer bekeken
  •  
Groene claims

De groene labels vliegen je om de oren. Er zijn er tegenwoordig zo veel dat ze ook voor verwarring zorgen. En daarom eist de Consumentenbond samen met collega-organisaties in andere landen strengere regels voor het gebruik van groene labels en een betere aanpak van het zogenoemde ‘greenwashing’.

De organisaties vinden dat consumenten die milieuvriendelijke producten willen kopen, moeten kunnen rekenen op heldere en betrouwbare groene labels.

'Verwarrende groene labels en valse claims'

"Uit internationaal onderzoek blijkt dat consumenten die milieuvriendelijke producten willen kopen, vastlopen in een wildgroei aan verwarrende groene labels en valse claims", aldus de Consumentenbond.

In ons land werden duizend klanten ondervraagd. Bijna twee op de drie vindt dat er te veel groene labels en logo's zijn, die vooral bedoeld lijken voor marketing, aldus de bond. En zij vinden het lastig om te beoordelen of milieuclaims kloppen, zo is gebleken uit het onderzoek.

Greenwashing

"Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat het voor consumenten ondoenlijk is om greenwashing te herkennen. Het zou ook niet de taak van consumenten moeten zijn om juist of onjuist te onderscheiden. Consumenten verwachten - terecht wat ons betreft - dat de overheid ervoor zorgt dat claims en etiketten betrouwbaar zijn", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.

Maar daar kunnen ze echt niet van uitgaan, weet ze. "Sterker nog, uit een onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat maar liefst de helft van de groene claims niet of nauwelijks is geverifieerd. Van de claims wordt zelfs veertig procent niet ondersteund door bewijs.”

Bron: ANP/De Telegraaf

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!