Consumentenbond dreigt KLM met rechtszaak om no-show beleid
10-12-2018
• leestijd 2 minuten
De Consumentenbond dreigt met een rechtszaak tegen luchtvaartmaatschappij KLM. De organisatie wil dat KLM onmiddellijk stopt met haar no-show beleid, waarmee ze reizigers onrechtmatig op kosten zou jagen. Als KLM de clausule niet uit haar voorwaarden schrapt, stapt de Consumentenbond naar de rechter.
Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan KLM.
Woordvoerder Joyce Donat legt de stap van de Consumentenbond tegen het no-show beleid uit . Bekijk de video!
Regelmatig klachten
De belangenorganisatie krijgt regelmatig klachten over het no-showbeleid. Zo meldde een consument dat hij wegens ziekte onverwacht niet met de rest van zijn gezin kon vliegen naar München. Hij volgde een paar dagen later met een andere vlucht. Bij de terugreis bleek dat KLM zijn vlucht had geannuleerd. Pas na betaling van 250 euro kon hij mee. Uiteindelijk zat de gedupeerde op precies dezelfde stoel op dezelfde vlucht als oorspronkelijk geboekt.
No-show clausule bij meerdere maatschappijen
Meerdere luchtvaartmaatschappijen hanteren een no-show clausule voor tickets die bestaan uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een heen- en terugvlucht of een rondreis met diverse vluchten. Wanneer een passagier voor een onderdeel niet op komt dagen, is het ticket niet meer geldig voor de rest van het traject. Als de passagier daar alsnog gebruik van wil maken, moet hij een fikse toeslag betalen of zelfs een heel nieuw ticket kopen.
'Lucratief verdienmodel'
De luchtvaartmaatschappij geeft de passagier dan geen geld terug voor zijn oorspronkelijke ticket, terwijl het bedrijf wel het recht heeft om de stoel door te verkopen. Volgens de Consumentenbond is dit een "wel heel lucratief verdienmodel" voor de luchtvaartmaatschappijen.
Gecoördineerde actie
KLM heeft tot uiterlijk dinsdag om te reageren op de eis van de Consumentenbond, anders volgt er een dagvaarding. De dreiging tegen KLM is onderdeel van een gecoördineerde actie van Europese consumentenorganisaties tegen luchtvaartbedrijven.
Reactie KLM
KLM liet in een reactie weten op de hoogte te zijn van de brief van de
Consumentenbond
en bestudeert die momenteel. ,,We willen nu niet in de media op het ultimatum vooruitlopen.'' ANP / Kassa
Begin september besteedde Kassa al aandacht aan het no-show beleid van KLM. En ook bij de
Belbus
is dit onderwerp al eerder aan bod gekomen. Bekijk hieronder het fragment uit de uitzending van september.