Vliegtuigmaatschappij Ryanair pleegt contractbreuk door zomaar vluchten te schrappen. De Ierse budgetluchtvaartmaatschappij moet dan ook de extra kosten vergoeden die reizigers door de plotselinge maatregel maken, vindt de Consumentenbond. De bond stelt door veel Ryanair-passagiers te zijn benaderd.
Tientallen vluchten
Ryanair kondigde afgelopen weekend aan tot eind volgende maand tientallen vluchten te schrappen. Het bedrijf kan veel personeel niet inzetten, onder meer door achterstallige vakantiedagen die moeten worden opgemaakt.
Ook de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop is niet tevreden over Ryanair. Test-Aankoop stelt dat de luchtvaartmaatschappij passagiers niet correct informeert over hun rechten. Gedupeerden zouden alleen een voorstel krijgen voor terugbetaling of een alternatieve vlucht. ,,Terwijl de betrokken passagiers ook recht hebben op een schadevergoeding wanneer het een annulering van een vlucht betreft die binnen de twee weken gepland staat.''
Overleg consumentenorganisaties
Test-Aankoop overweegt samen met Italiaanse, Spaanse en Portugese consumentenorganisaties juridische stappen tegen Ryanair. De Consumentenbond zegt nog geen beslissing over concrete stappen tegen Ryanair te hebben genomen. ,,Maar we staan in overleg met onze collega-organisaties uit andere Europese landen.''
Ook de Europese Commissie houdt Ryanair in de gaten en stelt dat de prijsvechter zich moet houden aan de regels die gelden voor het compenseren van passagiers. ,,We moeten kijken of Ryanair de rechten van passagiers respecteert'', zei een commissiewoordvoerder maandag. ANP