Internetbank Bunq moet meer doen om oplichting tegen te gaan, vindt de Consumentenbond. Er komen 'opvallend veel' klachten binnen bij de bond van consumenten die zijn opgelicht via een Bunq-bankrekening.
De bond stelt dat het vaak misgaat bij Bunq, omdat de bank onder andere geen gebruik maakt van de IBAN naam-check. Bij de meeste banken wordt een waarschuwing getoond als een consument geld overmaakt naar een bepaald persoon of bedrijf, maar het rekeningnummer niet bij die naam hoort. Bunq gebruikt dit systeem echter niet.
Daarnaast zou Bunq moeten aansluiten bij het Protocol Incidenten-waarschuwingssysteem Financiële Instellingen (PIFI), omdat hiermee getoetst kan worden of potentiële klanten eerder betrokken waren bij fraude. Maar Bunq is niet aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en is daardoor niet bij het systeem aangesloten. De bank laat aan de bond weten zich hiervoor wel te hebben aangemeld. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!