Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumentenbond: Booking.com misleidt klanten nog steeds

27-05-2024
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2652 keer bekeken
  •  
Booking.com 1280

Volgens de Consumentenbond blijven Booking.com en Agoda.com, allebei onderdeel van Booking, consumenten misleiden bij het boeken van accommodaties op hun websites. De boekingssites maken gebruik van nepkortingen, tonen onvolledige prijzen en zetten consumenten onder druk door schaarste te suggereren die er niet is.

De Consumentenbond berichtte al eerder over de praktijken van Booking. In 2020 gaf het bedrijf aan verbeteringen door te voeren. Hier is volgens de bond te weinig van terechtgekomen.

Booking schermt met schaarste

De Consumentenbond stelt dat de sites prijzen adverteren zonder onvermijdelijke belastingen en servicekosten te vermelden. Dit is tegen de regels. Daarnaast schermt Booking.com consequent met schaarste.

Dit komt doordat de site niet alleen hotelkamers weergeeft, maar ook woonhuizen en appartementen van particulieren die niet het hele jaar door beschikbaar zijn. Als alleen hotels zouden worden getoond, zou het percentage van de beschikbaarheid veel hoger zijn.

Kortingen kloppen vaak niet

Ook Agoda beweert dat er minder kamers beschikbaar zijn dan in werkelijkheid het geval is. Verder blijken er aan de laagsteprijsgarantie van Agoda allerlei voorwaarden vast te zitten die niet op de site zijn terug te vinden. En dat 'gratis annuleren' soms helemaal niet gratis is. Ook voorgestelde kortingen blijken niet te kloppen.

“Consumenten opgejaagd met leugens”

"Dit zijn bewuste trucs om consumenten het gevoel te geven dat ze een goede deal hebben gevonden en snel moeten beslissen. Ze worden opgejaagd met leugens", zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond.

Booking al eerder op vingers getikt

In 2020 werden Booking en concurrent Expedia al op de vingers getikt door de Europese Commissie en nationale toezichthouders, waaronder de Autoriteit Consument & Markt (ACM), door verboden manipulatietechnieken en nepkortingen. De bedrijven beloofden toen beterschap.

In tegenstelling tot Booking lijkt Expedia zich grotendeels aan die belofte te houden. De Consumentenbond heeft de overtredingen van Booking gemeld bij de ACM. De ACM bestudeert de resultaten en belooft om 'zo nodig' actie te ondernemen. ANP

Reactie Booking.com

Booking.com reageert op de bevindingen van de Consumentenbond
Reactie Booking.com
“Het is altijd ons doel om reizigers transparante informatie te bieden die hen helpt bij het beslissingsproces tijdens het plannen en boeken van reizen op ons platform. Dit houdt onder andere in dat we nauwkeurig alle kosten of belastingen tonen die zijn inbegrepen in de totale prijs en moeten worden betaald voor een accommodatie, evenals het geven van informatie over het aantal kamers of accommodatiemogelijkheden die beschikbaar zijn op Booking.com. We streven er altijd naar om te opereren in overeenstemming met de relevante richtlijnen en regelgeving, en zullen blijven samenwerken met de autoriteiten om eventuele openstaande vragen te beantwoorden.”
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!