Online shoppen en dan de rekening naar iemand anders sturen blijkt kinderspel met Afterpay. Dat constateert de Consumentenbond. De bond onderzocht de beveiliging van de achterafbetaaldienst en roept het bedrijf op het lek te dichten.
De onterechte rekeningen zijn het gevolg van bestelfraude. Hierbij gebruikt een internetcrimineel andermans persoonsgegevens om een bestelling te plaatsen. Met een simpele truc kan de oplichter op naam en adres bestellen en het pakket naar een ander afleveradres sturen. Zo zit de gedupeerde met de rekening en de oplichter met het product. Hoe dit precies in zijn werk gaat, deelt de Consumentenbond omwille van veiligheid niet.
Wanneer de rekening van Afterpay vervolgens niet binnen een maand betaald wordt, stuurt het een herinnering naar het opgegeven factuuradres. Vaak komt de bestelfraude dan aan het licht.
Als je het slachtoffer bent geworden van bestelfraude, is het volgens Afterpay belangrijk om aangifte te doen bij de politie en een kopie van de aangifte met het bedrijf te delen.
De Consumentenbond vindt het krom dat je als slachtoffer je onschuld moet bewijzen, terwijl het lek bij Afterpay zit. "Ook vragen een aangifte aan te leveren is niet in de haak. Afterpay vraagt zo persoonsgegevens af te staan, die notabene al een keer zijn misbruikt. We hebben de Autoriteit Persoonsgegevens hierover geïnformeerd, want we betwijfelen of dit volgens de regels is", aldus de Consumentenbond.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!