Consumentenbond: Bescherm kinderen tegen ongezonde reclames
27-09-2021
•
leestijd 2 minuten
•
127 keer bekeken
•
Diverse Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, pleiten voor een strengere regulering op reclames voor ongezonde producten, die op kinderen zijn gericht. Dit meldt de Consumentenbond, naar aanleiding van een Europees-wijd onderzoek onder meer dan 80 reclames in 10 landen.
De consumentenbond heeft samen met 9 andere Europese consumentenorganisaties en de Europese koepelorganisatie BEUC, meer dan 80 reclames onderzocht in 10 verschillende landen. Het gaat hierbij om reclames voor ongezonde producten die gericht zijn op kinderen.
Geen van de reclames voldoet
Opvallend is dat, aldus de Consumentenbond, geen van deze reclames voldeed aan de zogenaamde ‘EU-pledge’. Het belangrijkste uitgangspunt van de EU-pledge is dat reclame alleen gericht mag worden op kinderen, als er producten worden aanprezen die in het belang zijn van gezonde ontwikkeling.
“Het huidige systeem werkt niet”
Directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, concludeert uit het onderzoek dat de bedrijven niet in staat lijken te zijn om zichzelf te reguleren. Molenaar benoemt daarbij dat het huidige systeem geen sancties kent, waardoor bedrijven geen noodzaak hebben. Ook zijn de criteria voor wat wel- of niet gezond is, “uiterst zwak.” Molenaar komt daarom tot het oordeel dat het huidige systeem niet werkt.
"De Europese Commissie moet ingrijpen"
In Nederland kampt naar schatting 15 procent van de kinderen met overgewicht. Als vervolgens reclames ongezonde producten promoten, dan kan dat leiden tot nog meer ongezonde leefpatronen onder kinderen. Reclame voor ongezonde voeding is overal zichtbaar; op straat, op tv, in games en sociale media kennen diverse ‘challenges’ waarbij ongezonde producten een rol spelen.
“Het is gewoon onmogelijk voor kinderen om advertenties te negeren waarin voedsel wordt gepromoot dat ze slechts af en toe zouden moeten eten. Dat moet afgelopen zijn. De Europese Commissie moet ingrijpen”, aldus Sandra Molenaar.
Wettelijk verbod
De Consumentenbond pleit ervoor dat er een Europees, wettelijk verbod komt op reclames voor ongezonde producten die op kinderen zijn gericht. Daarnaast ziet de Consumentenbond heel graag dat tussen 6 uur ’s ochtends en 11 uur ’s avonds geen reclames voorkomen op tv, waarin ongezonde producten worden aangeprezen.
Tot slot zouden bedrijven de criteria van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) moeten gebruiken om vast te stellen in hoeverre een product gezond is. In Nederland zou hiervoor de schijf van vijf gebruikt kunnen worden.