Er moet een verplichte bedenktermijn komen bij het kopen van een keuken. Daarvoor pleit de Consumentenbond. Uit onderzoek onder ruim 7000 mensen is gebleken dat ruim een derde van de potentiële klanten zich onder druk gezet voelde door een keukenverkoper.
Binnen twee dagen kosteloos onder aankoop uit
De Consumentenbond vindt dat kopers binnen twee dagen kosteloos onder een aankoop uit moeten kunnen. Na slechte publiciteit begin dit jaar, toen een ontevreden vlogger werd aangevallen door een personeelslid, voerden de winkels van De Mandemakers Groep al zo'n termijn in. Het blijkt echter nog niet makkelijk de koop te annuleren, wat het bedrijf vooral aan administratieve verwerking wijt. Veel andere zaken rekenen nog steeds annuleringskosten van minimaal 500 euro.
De Mandemaker Groep
Uit de enquête van de bond kwam De Mandemakers Groep naar voren als probleemgeval. Bij winkels van die keten voelden ruim drie op de vijf potentiële kopers zich onder druk gezet. Bij andere winkels ging het om zo'n kwart.
"Klanten voelden druk door prijsacties"
,,Wij willen mensen een mooie keuken bezorgen'', reageert een woordvoerder van het bedrijf desgevraagd. ,,Maar we zijn wel verkopers en doen onze best daarvoor.'' Dat klanten druk voelden, komt mogelijk door prijsacties met een beperkte looptijd, stelt hij. Consumenten zouden dan een hogere prijs moeten betalen als ze niet snel beslissen.
Verkopers schermen aanbiedingen en geven geen offertes mee
Verkopers schermen volgens de Consumentenbond regelmatig met zulke tijdelijke aanbiedingen en weigeren offertes mee te geven waarmee consumenten een goede vergelijking kunnen maken. Ook worden potentiële klanten uren beziggehouden om het zo moeilijker te maken om daarna nog nee te zeggen. ANP