Uit een prijspeiling van de Consumentenbond blijkt dat A-merken bij de drogist vrijwel altijd in de aanbieding zijn. Sommige A-merken zijn volgens de Consumentenbond zelfs maandenlang onafgebroken in de aanbieding bij dezelfde winkel. Zij pleiten dan ook voor een vaste prijs in plaats van continu te spelen met ‘hoge’ kortingen.
De Consumentenbond onderzocht de prijzen van A-merk producten bij veertien verschillende winkels en drogisterijen. Aanbiedingen en kortingen werden niet meegenomen in het onderzoek. Uit het onderzoek bleek dat de meeste supermarkten een lagere prijs bieden dan de drogisterijen.
A-merken van een drogist zijn online bovendien vaak goedkoper dan in de fysieke winkel. Zelfs zonder dat er een korting wordt geboden, zo stelt de Consumentenbond. “Huismerken van supermarkten en drogisterijen zijn gemiddeld drie keer goedkoper dan A-merken.”
Dat A-merken vaak in de korting zijn kan misleidend werken voor consumenten. Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond: “Het lijkt misschien gunstig dat drogisterij-producten bijna altijd in de aanbieding zijn. Maar door acties als 2+2 of zelfs 2+3 gratis zitten consumenten vaak vast aan meerdere producten.”
Fabrikanten en winkels hopen met de hoge kortingen dat consumenten ‘bulkaankopen’ gaan doen. Zo kan de consument een tijd vooruit en stappen ze niet zomaar over naar een ander merk. Om de aanbiedingen te compenseren, worden de normale prijzen hoger. De Consumentenbond vindt dat consumenten meer baat hebben bij een standaard lage prijs in plaats van altijd hoge ‘kortingen’ voorgeschoteld te krijgen.
Bron: Consumentenbond
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!