Consumenten zijn minder raak verrast door medische kosten
05-12-2020
• leestijd 1 minuten
Het lijkt erop dat consumenten steeds beter bekend raken met het
zorgstelsel en zich beter weten te verzekeren. Daardoor worden ze minder
vaak verrast door onverwachte zorgkosten, meldt vergelijkingssite
Pricewise.
Dit jaar kreeg ruim een op de vijf Nederlanders (ruim 20
procent) te maken met zorgkosten die niet werden vergoed terwijl ze daar
wel op hadden gerekend, aldus Pricewise op basis van onderzoek onder
2000 respondenten. Vorig jaar overkwam dat nog een op de drie (33
procent).
Betaling
Mensen lieten zich het meest verrassen door onverwachte kosten voor
medicijnen (58 procent), gevolgd door medische hulpmiddelen,
tandheelkunde, ziekenhuiszorg en fysiotherapie.
Van de groep mensen met onverwachte zorgkosten zegt bijna een kwart
dat ze het moeilijk vinden om deze te betalen. Meestal waren de
onvoorziene kosten niet meer dan 250 euro; een kleine groep (8 procent)
was meer dan 750 euro kwijt. Vooral jongeren onder de 34 jaar liepen
tegen onverwachte zorguitgaven aan.