'Consumenten willen dat kiloknaller verdwijnt'
03-08-2020
• leestijd 1 minuten
Kiloknaller-aanbiedingen moeten uit de supermarkten verdwijnen, vindt een meerderheid (62 procent) van de mensen hebben deelgenomen aan een peiling van onderzoeksbureau DirectResearch in opdracht van LTO Nederland. Volgens het bureau vormen de ruim 1500 respondenten een afspiegeling van de bevolking. Er is gewogen op de factoren geslacht, leeftijd en opleiding.
De land- en tuinbouworganisatie wilde vooral weten hoe consumenten denken over duurzaamheid én de prijs die ze daarvoor over hebben. Een van de conclusies is dat de consument wel wil, maar nog niet bewust de portemonnee trekt voor duurzaamheid. Een gangbare definitie van een kiloknaller is: vlees zonder keurmerk tegen een extra lage prijs.
Duurzaam winkelen
Slechts 24 procent van de respondenten geeft aan bewust op etiketten en te kijken om te bepalen hoe duurzaam een product is. Seizoengroenten kopen zegt 59 procent belangrijk te vinden en 44 procent koopt bewust Nederlandse producten in plaats van producten die van ver moeten komen.
Een op drie ondervraagden koopt weleens biologische producten en bijna de helft zegt voor scharrelproducten te kiezen.
Eerlijke prijzen
Consumenten zeggen dat de prijs voor hen niet leidend is bij het kopen van groente, vlees, fruit en zuivel: voor 27 procent is dat de doorslaggevende factor. De mening van veel boeren dat ze geen eerlijke prijs voor hun producten betaald krijgen, wordt gedeeld door zeker 58 procent van de respondenten.
Zelf wijst de supermarktsector er vaak op dat de marges daar ook helemaal niet groot zijn er nu eenmaal kosten worden gemaakt in de keten. ANP