Grote A-merken als Lay's, Unox en Hertog Jan werden in coronajaar 2020 veel meer verkocht. De A-merken lijken daarmee te profiteren van de enorme verkoopstijging, zegt marktonderzoeker IRI Nederland.
In het voorjaar werd vooral gehamsterd op wc-papier, diepvriesproducten, conserven en pasta. Bekende merken als Edet, Page, Grand Italia, Aviko, Unox, Hak, Bonduelle en John West waren erg in trek, net zoals koffiemerken Douwe Egberts, Nescafé, L'OR en Starbucks vanwege het vele thuiswerken. In de lockdown was er een baktrend, waardoor merken als Dr. Oetker en koopmans het goed deden. Er werd ook meer tijd besteed aan koken, waardoor kruidenmerk Verstegen, het Italiaanse kaasmerk Galbani en het Mexicaanse merk Santa Maria in trek waren.
Huismerken
Volgens onderzoekers zijn er bij houdbare producten en diepvriesartikelen meer A-merken dan bij verse producten, waar vooral huismerken te vinden zijn. Dat zou kunnen verklaren waarom de honderd grootste merken met 10,7 procent een sterkere omzetstijging liet zien dan de markt als geheel. De top 100 aan A-merken heeft
aan aandeel gewonnen binnen de totale supermarktomzet ten opzichte
van de huismerken.
Merkkracht
De opmars van A-merken is niet alleen te danken aan de pandemie, zeggen de onderzoekers. Producten als Red Bull, Alpro, Ola, Johma, Arla, Milka en Ben&Jerry's deden het ook heel goed, maar dat succes komt volgens IRI niet door de virusuitbraak. Het zou een andere oorzaak hebben: sterke merkkracht, positieve markttrend of succesvolle innovaties. De omzet bij tabaksmerken als Marlboro en Camel stegen ook sterk, voornamelijk door de accijnsverhoging.
In de A-merken top 100 zijn zes merken te vinden waarvan de omzet in de supermarkt daalde, zoals Mentos en Duyvis. Mogelijk was een frisse adem minder belangrijk in deze tijd,
opperen de onderzoekers. En nootjesmerk Duyvis had er waarschijnlijk
last van dat mensen minder feestjes organiseerden. ANP