Statiegeld op een flesje of blikje komt vaak niet terug bij de consument, zo blijkt uit onderzoek van Het Financieele Dagblad. In de periode van 2022 tot eind 2024 wordt naar schatting 340 miljoen euro niet terugbetaald aan consumenten.
Als een frisdrankfabrikant een flesje of blikje op de markt brengt, moet de fabrikant er statiegeld over heffen. Ook moet de fabrikant betalen voor de verwerking en recycling ervan. Ondanks overheidsvereisten om minstens 90 procent van de verkochte flessen en blikjes terug te nemen via statiegeldmachines, blijven de frisdrankproducenten achter. Er zijn nog steeds te weinig inzamelpunten, waardoor in 2022 slechts 68 procent van de flesjes en blikjes werd ingeleverd.
De stichting Verpact, voorheen bekend als het Afvalfonds Verpakkingen, is belast met de verantwoordelijkheid voor het neerzetten van statiegeldmachines en het coördineren van inzamelings- en recyclinginspanningen.
Er is echter de nodige kritiek op Verpact. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) concludeerde dat de stichting niet voldoet aan de statiegeldwetgeving. De producenten zelf geven aan dat ze pas tegen eind 2026 kunnen voldoen aan de wettelijke eis om 90 procent van de verpakkingen terug te nemen.
De ILT heeft een dwangsom opgelegd aan bedrijven om voor 1 januari 2026 het aantal inzamelpunten te verdubbelen naar 9500. Hoewel inzameling in supermarkten over het algemeen goed geregeld is, blijven er uitdagingen op plaatsen zoals treinstations, scholen en evenementen.
Het FD kwam er tijdens hun onderzoek achter dat Verpact recentelijk de kosten voor verwerking en recycling heeft verlaagd voor frisdrankproducenten. Dit staat haaks op het principe dat statiegeld niet terugvloeit naar het bedrijfsleven. Verpact belooft meer transparantie door eigen cijfers te publiceren.
Bronnen: FD, NRC
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!