Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Consumenten hekelen plastic om komkommers en paprika's

09-12-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
399 keer bekeken
  •  
groente fruit supermarkt 1127
Bijna zeven op de tien Nederlanders vinden het onzin dat komkommers of paprika’s in plastic worden verpakt, meldt het Economisch Bureau van ABN AMRO.
Twee op de drie consumenten geeft aan bij de aanschaf van voorverpakte groente en fruit te letten op de verpakking. Tegelijkertijd vindt de consument het ook erg belangrijk dat producten hygiënisch en lang vers blijven, iets waar vaak juist een verpakking invloed op heeft.

Betalen voor duurzaam

Meer consumenten vinden het van belang dat artikelen in een duurzame verpakking worden verkocht. Een derde is bereid om er meer voor te betalen, blijkt uit het onderzoek van ABN AMRO.
Het Economisch Bureau van de bank concludeert dat consumenten nog onvoldoende bekend zijn met de milieu-impact van verschillende verpakkingsvormen en waarom een product wordt verpakt. Zo zou bij de keuze voor een verpakking de CO2-uitstoot bij de productie en transport mee moeten wegen, net als de houdbaarheid van een product om voedselverspilling te voorkomen.

Meer afval door coronacrisis

Verder merkt ABN AMRO op dat de coronacrisis er mede voor zorgt dat consumenten 15 procent meer plastic afval in huis hebben. Dit komt onder meer door de verschuiving van de vraag naar verpakkingen, van bulkverpakkingen voor horeca en wegwerpverpakkingen voor thuis. Deze ontwikkeling is naar verwachting voor een deel structureel doordat het aantal werkplekken in kantoren wordt verlaagd en vaker thuiswerken de norm wordt.

Aandacht voor recyclebare verpakkingen

Supermarkten en leveranciers van voedsel hebben steeds meer aandacht voor duurzame en recyclebare verpakkingen. Maar de duurzame inzet is volgens ABN AMRO niet eenvoudig, omdat ook rekening moet worden gehouden met functionele kenmerken, Dan gaat het om de invloed op houdbaarheid, voedselveiligheid, gemak, kosten en transporteerbaarheid. Ook moet een verpakking voor de consument aantrekkelijk ogen.

Producenten en supermarkten zijn volgens de bank verder terughoudend in het gebruik van biologisch afbreekbare plastics, omdat voor de grondstoffen daarvan vaak schaarse landbouwgrond wordt gebruikt die eigenlijk nodig is voor het verbouwen van voedsel. Daarnaast zijn afvalverwerkers hier onvoldoende op ingesteld, waardoor het vaak alsnog in de verbrandingsoven terechtkomt. ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor