Consumenten Crédit Agricole kunnen woekerrente terugkrijgen
04-06-2020
•
leestijd 2 minuten
•
363 keer bekeken
•
Consumenten die financieel verlies leden doordat zij onterecht veel rente betaalden over een doorlopend krediet bij de banken van Crédit Agricole, kunnen hun geld terugkrijgen. Stichting Geldbelangen heeft ervoor gezorgd dat honderdduizenden huishoudens worden gecompenseerd. Daar is over de honderd miljoen euro mee gemoeid. Ook de redactie van Kassa heeft zich actief gebogen over de wurgkredieten van Crédit Agricole.
Voor consumenten hun geld terugkrijgen, moeten ze zelf nog wel iets doen. De banken van Crédit Agricole - waaronder Interbank, Ribank, De Nederlandse Voorschotbank en Intermediaire Voorschotbank - versturen brieven naar hun klanten met de aankondiging dat te veel betaalde rentes vanaf 2008 worden teruggestort. De eerste stap is dus het openen van deze brief, drukt Rob Goedhart van Stichting Geldbelangen consumenten van de bank op het hart. Wie deze envelop dichthoudt, kan een terugbetaling mislopen van honderden, duizenden en soms zelfs tienduizenden euro's. Wie de envelop vergeet te openen of toch heeft weggegooid, kan altijd online checken of er recht is op compensatie via de website van de bank.
Crédit Agricole is één van de grootste aanbieders van consumentenkrediet in Nederland. voor Stichting Geldbelangen is de grote compensatie die nu gaat plaatsvinden een grote overwinning na jarenlange strijd. Geldbelangen is initiator van het proces en kreeg uiteindelijk gelijk van het klachteninstituut financiële dienstverlening Kifid. Die heeft vastgesteld welke rente wel redelijk zou zijn geweest – een doorbraak in de Nederlandse financiële geschiedenis. Consumenten hebben alle stappen in deze strijd kunnen volgen via Kassa. In een uitzending van Kassa noemde Thomas Bollen van Follow The Money het gedrag van de banken “moreel laakbaar”, omdat ze de grenzen opzoeken binnen een juridisch grijs gebied.
Goedhart wil mogelijke extra compensatie vanaf 2005
Goedhart: “Het is een prachtig resultaat. Toch zijn we er nog niet. De banken berekenen alleen compensatie vanaf 2008, terwijl de uitspraak van het Kifid gaat over de te veel betaalde rentes sinds 2005.” Daar moet nog iets aan gedaan worden, vindt hij. Advies van Goedhart voor consumenten is om de compensatie vanaf 2008 wel op te eisen. Het accepteren van een schikking vanaf 2008 sluit niet de deuren voor een mogelijke extra compensatie vanaf 2005. Goedhart: “Volgens CACF hoeft er voor de schikking vanaf 2008 geen finale kwijting gegeven te worden.”