Consumenten besteden sinds lockdown flink stuk minder
17-04-2020
•
leestijd 1 minuten
•
50 keer bekeken
•
Sinds het begin van de intelligente lockdown besteden Nederlandse consumenten zo’n 13 procent minder ten opzichte van dezelfde periode in 2019, blijkt uit onderzoek van het economisch bureau van ABN Amro waar NRC over schrijft.
Hoewel consumenten ongeveer een kwart meer boodschappen doen bij supermarkten en voedselspeciaalzaken, is er ook een daling zichtbaar in de horeca en veel andere sectoren. Dat beschreef ook Kassa in dit artikel van 16 april.
Bestedingen in heel 2020 5 procent lager
De bank voorspelt dat in heel 2020 de bestedingen zo’n 5 procent lager zullen liggen. Daarvoor moeten de huidige coronamaatregelen echter niet langer dan twee maanden duren: van 12 maart tot 12 mei. Ter vergelijking: tijdens het jaar 2009, op het dieptepunt van de financiële crisis, bedroeg de consumptiedaling ongeveer 2 procent.
Bestedingen paasweekend
Tijdens het paasweekend, een periode waarin consumenten doorgaans veel geld uitgeven aan bijvoorbeeld uitstapjes en hotelovernachtingen, lagen de bestedingen ruim 20 procent onder die van datzelfde weekend in 2019. Voor het onderzoek keek de bank naar pintransactiedata waar het over beschikt en cijfers van het CBS.