Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consument makkelijk te misleiden via pop-up

31-01-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
195x90_boodschappenshow.jpg
Mails van onbekende afzenders niet openen, niet zomaar klikken op een link, geen persoonlijke informatie delen op het internet. Het lijken vanzelfsprekende tips. Kassa nam de proef op de som: hoe makkelijk ben jij op te lichten?
Pop-up
Afgelopen woensdag kreeg iedereen die onze website bezocht een pop-up te zien. Hierin stond een verleidelijk aanbod om kans te maken op €500 aan boodschappen. Daarvoor moest je op de pop-up klikken. Om kans te maken vroegen wij naar een mailadres en een bankrekeningnummer.
Er werd geklikt!
Bijna 1500 mensen klikten op de advertentie die we één dag op onze site lieten zien. 65 mensen lieten hun mailadres achter. 50 mensen gingen zelfs zover dat ze ook hun bankrekeningnummer invulden.
boodschappenshow_596
Volgens Fleur van Eck van de Fraudehelpdesk en Bas Ketelaars van Stichting Stop Internetoplichting moet je erg oppassen met het delen van persoonlijke gegevens op internet. Criminelen maken profielen van slachoffers. Hoe meer ze weten, des te kansrijker ze zijn. Zelfs het aanklikken van een pop-up kan ervoor zorgen dat er schadelijke software op jouw computer wordt geïnstalleerd. Dan kan het gaat om het plaatsen van phishing of het plaatsen van malware op je computer, maar denk ook aan identiteitsfraude, zoals criminelen die onder jouw naam goederen bestellen of op jouw naam een energiecontract afsluiten. Deze vorm van oplichting is in opkomst.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor