Bedrijven zijn niet altijd eerlijk over de duurzaamheid van een product. Dat vindt 70% van de consumenten volgens een onderzoek van onderzoeksbureaus
GfK
en
b-open
voor het
Dossier Duurzaamheid 2017
.
Wantrouwen bij de consument
39% wantrouwt claims over de duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). In de ogen van de consument is duurzaamheid erg belangrijk en zijn bedrijven vooral “bezig met het maken van winst”.
Consument let meer op duurzaamheid
Het onderzoek stelt dat 48% van de ondervraagde consumenten de aanschaf van een product let op duurzaamheid. In 2013 vond nog maar 30% dit van belang.
Dossier Duurzaamheid 2017
Het Dossier Duurzaamheid is een initiatief van onderzoekbureaus b-open en GfK. Sinds 2008 meet dit dossier de houding van consumenten naar duurzaamheid van een product en het bijbehorende imago van bedrijven.
Volgens dit dossier staat de consument meer open voor duurzaamheid. Wanneer een merk verantwoord onderneemt stijgt het vertrouwen in het merk onder de consumenten. De laatste jaren is er ook steeds meer interesse in dierenwelzijn.
Beperkte kennis
Consumenten hebben vaak maar een beperkte hoeveelheid kennis over de duurzame activiteiten van bedrijven. Het idee van een duurzaam imago baseert de consument vaak op een algemeen gevoel dat consumenten bij een bedrijf hebben. Dit imago is dus niet gebaseerd op hoe duurzaam bedrijven handelen.