Ondanks dat Dirk de goedkoopste van de zes landelijke supermarkten is, zet de consument Lidl op de eerste plaats als het om prijs-kwaliteit gaat. Dirk komt op de vierde plek te staan. Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
Al sinds de start van het onderzoek in 2015 is Lidl de winnaar als het om prijs-kwaliteit gaat en moet Dirk genoegen nemen met de vierde positie. Ondanks dat je bij Dirk het goedkoopst uit bent met het kopen van de boodschappen, is het toch niet de supermarkt waar de consument het liefst naar toe gaat.
Merkadviseur Hendrik Beerda zei over de onderzoeksresultaten dat ‘zelfs in tijden van extreme inflatie, de prijs niet het enige is waar de supermarktklant naar kijkt’. “De kwaliteitsbeleving speelt nog steeds een belangrijke rol. En het tv-programma Kassa bekijkt in zijn boodschappenmandje de winkelprijzen van slechts 26 producten, terwijl de consument het hele assortiment beoordeelt. Hierdoor is Dirk als Kassa’s nummer één in prijs voor de inflatiegevoelige consument toch niet de favoriet.”
Ook het promotiebeleid van de supermarkten speelt een belangrijke rol. “Uit de onderzoekscijfers blijkt dat qua aantrekkelijkheid van het promotiebeleid Lidl wederom de nummer één van Nederland is, en Dirk op de vierde plek komt. Opvallend is ook de positie van Albert Heijn die, mede dankzij flinke media-investeringen, van het winkelend publiek de derde plek krijgt toegewezen voor zijn aanbiedingen.”
De Aldi eindigde in het Kassa-onderzoek op de laatste plek, maar uit het onderzoek bleek dat de consument de Duitse keten zowel om zijn prijs-kwaliteit als zijn aanbiedingen op plaats twee zet.
1. Lidl
2. Aldi
3. Jumbo
4. Dirk
5. Albert Heijn
6. Plus
1. Dirk
2. Lidl
3. Jumbo
4. Albert Heijn
5. Plus
6. Aldi
1. Lidl
2. Aldi
3. Albert Heijn
4. Dirk
5. Jumbo
6. Plus
Nieuwsgierig naar Kassa's Boodschappenmandje? Bekijk hieronder het item.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!