'Consument herkent steeds vaker malafide webshop niet'
25-06-2021
•
leestijd 1 minuten
•
2795 keer bekeken
•
Consumenten trappen steeds vaker in nepwebshops. 12 procent zegt weleens een bestelling te hebben gedaan in een malafide webwinkel. Vorig jaar was dit nog net geen 8 procent, heeft bureau Motivaction uitgezocht in opdracht van creditcardmaatschappij ICS.
Malafide webwinkels zijn soms bijna niet van echt te onderscheiden. "Dit soort webshops licht mensen bewust op door de producten niet te leveren of nepproducten te leveren", vertelt Duncan Macdonald, manager bij ICS. "Vaak merkt de consument dit pas achteraf wanneer producten niet aankomen of de webshop onbereikbaar is."
Mannen makkelijker misleid
Mannen trappen twee keer zo vaak in nepwebshops dan vrouwen en ook jongeren zijn vaker de klos. Jongeren tussen de 18 en 24 jaar bestellen bijna dubbel zo vaak meerdere keren bij een malafide webshop dan Nederlanders boven de 24 jaar.
Tot een jaar geleden bestelden mensen het vaakst kleding en accessoires bij nepwinkels. Tegenwoordig trappen onlineshoppers vaker in de val bij het bestellen van boeken, films, games en speelgoed. "In de zomermaanden krijgen we veel meer meldingen over airco’s en ventilatoren", weet Macdonald.
Om klanten te lokken gebruiken de nepwebshops vaak heel hoge kortingen op (merk)spullen.
Geld soms terug via creditcardmaatschappij
De helft van de gedupeerden krijgt zijn geld niet terug. Van de gedupeerden die uiteindelijk wél hun geld terugkrijgen, krijgt iets minder dan de helft dit voor elkaar via zijn of haar creditcardmaatschappij. Een jaar geleden kreeg slechts een kwart geld terug via de creditcardmaatschappij na een bestelling bij een malafide webshop. ANP