Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Consument heeft vanaf 2022 vrije keuze over modem en router
28-07-2021
•
leestijd 2 minuten
•
7030 keer bekeken
•
Vanaf begin 2022 treedt de vrije modemkeuze in werking. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) publiceerde hierover een beleidsregel, die in 2022 ingaat. Hierin staat dat consumenten en bedrijven zelf hun modem en router mogen kiezen. De telecomaanbieder heeft geen recht om de klant dat te verbieden.
Volgens de ACM hebben consumenten en bedrijven het recht te kiezen voor een andere modem of router. Hiervoor stelde het de beleidsregel Handhaving Besluit Eindapparaten op, waarin staat omschreven over welk deel van het netwerk de consument vrije keuze heeft. Hierin staat ook welke informatie telecombeheerders moeten publiceren, zodat de consument weet welke routers en modems geschikt zijn voor het netwerk. Telecomproviders hebben zes maanden de tijd om zich op deze nieuwe regels voor te bereiden, waarna de regels begin 2022 ingaan.
Vrije modemkeuze vastgelegd in Europese regels
De vrije modemkeuze is volgens de ACM vastgelegd in de Europese regels van de Berec. Dat is een samenwerkingsverband van Europese telecomtoezichthouders. De ACM is de aangewezen toezichthouder op de regels. Daarom heeft het ook de vrije modemkeuze verduidelijkt in de eigen beleidsregel. De autoriteit werkt al sinds 2018 aan de nieuwe regels rond de vrije modemkeuze. Eerder werd dit al uitgesteld naar eind 2019, waarna de ACM halverwege 2020 zei dat de nieuwe regels in 2021 in werking zouden treden. Het laten ingaan van de regels is dus opnieuw vertraagd, tot begin 2022.
Telecomproviders tegen vrije modemkeuze
Telecomaanbieders maken zich al jaren boos over de vrije modemkeuze. Zo bundelden CAIW, KPN, Tele2, T-Mobile en VodafoneZiggo in 2018 nog hun krachten om te pleiten tegen de vrije modemkeuze. Wel startte KPN in 2020 de vrije modemkeuze, om klanten een alternatief te bieden op de Experia Box of FritzBox van KPN. Het bedrijf geeft hierbij de instellingen die nodig zijn om van alle diensten gebruik te maken op andere modems, maar zegt het dat klanten goed moeten kijken naar de specificaties van de alternatieve modem. De provider adviseert consumenten een apparaat te kiezen met ondersteuning voor VVDSL, Bonded Vectoring VDSL en VPlus. Ook is de eindgebruiker verantwoordelijk voor het instellen van het apparaat en voor problemen, als deze zijn of haar eigen modem kiest.
Waar KPN uiteindelijk is gaan meebewegen met de vrije modemkeuze, blijft voornamelijk VodafoneZiggo zich ertegen verzetten. Volgens dat bedrijf is de geleverde modem 'essentieel' voor het functioneren binnen het Ziggo-netwerk. Daarom stapte de aanbieder in mei 2021 nog naar de rechter om een uitspraak van de Geschillencomissie Telecommunicatiediensten aan te vechten. In de uitspraak werd het bedrijf namelijk verplicht om vrije modemkeuze aan te bieden aan klanten. Daarop gaf het bedrijf aan te wachten op een besluit van de ACM over de zaak. Deze is er nu, in de vorm van de beleidsregel.