Consument: geen moderne TomTom
21-01-2009
• leestijd 1 minuten
Consumenten willen geen moderne functies op de TomTom als 'HD Traffic' en 'Bluetooth'. Het liefst hebben consumenten een gewoon apparaat dat hen van A naar B navigeert.
Het bleek een slechte kerst te zijn voor TomTom. Massaal kozen consumenten voor de goedkopere instapmodellen. Verkopers waren in december dan ook gedwongen om de apparaten tegen hoge kortingen aan te bieden. Maar dat mocht niet baten. Zelfs met stuntprijzen waren veel winkeliers pas door hun voorraad heen in januari.
De doelstelling voor het aantal verkochte producten is overigens wel gehaald. Het gaat om 12 miljoen apparaten. De gemiddelde verkoopprijs is gedaald en dat was voor TomTom de reden om een winstwaarschuwing te geven.
De voornaamste reden van de tegenvallende cijfers is de concurrentie. Er zijn goedkopere instapmodellen op de markt en er is een dalende lijn in de gemiddelde verkoopprijs van de apparaten te zien.
In november presenteerde TomTom het HD (High Defenition) Traffic Systeem. Dit is een alternatief voor bestaande verkeerssystemen als RDS/TMC en het GPRS verkeersabonnement van TomTom. HD Traffic maakt gebruik van het GSM-netwerk van Vodafone. Er is dan wel een stijgende lijn te zien in de verkoop van de betaalde verkeersdienst, HD Traffic draagt hier nog niet aan bij.
Bron: Zibb.nl