Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consument gaat recessie te lijf met spaarpunten

23-01-2009
leestijd 2 minuten
552978.jpg
Consumenten halen de broekriem aan door vaker te betalen met ooit gespaarde spaarpunten als Airmiles, Freebees en Rocks. Een op de vijf spaarders zegt vaker of veel vaker punten te gaan verzilveren.
De KLM merkt al in de praktijk dat meer reizigers hun gespaarde Flying Blue Miles inzetten bij de aanschaf van vliegtickets. Een KLM-woordvoerster: ,,Sinds begin 2008 is sprake van een stijging van 5 procent van het aantal ingewisselde Flying Blue Miles, in de laatste maanden van 2008 is deze stijging toegenomen tot 15 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2007.''
,,Een op de vijf mensen is door de financiële crisis geïnteresseerd geraakt in deelname aan een spaarprogramma'', zegt directeur Henk Kok van Loyalty Maatschappij Nederland, de organisatie achter Airmiles. Volgens Kok is 65 procent van de consumenten tegenwoordig attenter op prijsacties. 33 procent verwacht meer promotionele prijsacties van winkeliers.
Een kwart van de respondenten is van plan minder geld uit te geven. ,,Dat geldt zowel voor spaarders als niet-spaarders'', citeert Kok uit het onderzoek.
Uit metingen concludeert de directeur van Airmiles dat consumenten aan de kassa's van Kijkshop en Free Record Shop meer Airmiles dan voorheen uitgeven.
In Nederland sparen 3,1 miljoen huishoudens Airmiles. Gemiddeld hebben ze zo'n 8000 punten op de blauwe kaart, goed voor 80 euro.
De crisis zet ook de spaarders van Freebees aan het denken, zegt een woordvoerster van het spaarsysteem van BP en Sixt. ,,Mensen zullen eerder geneigd zijn de punten te verzilveren of opnieuw te gaan sparen. Zakelijke rijders met een tankpas van de zaak bijvoorbeeld zullen de spaarkaart tevoorschijn halen onder het motto 'spaar je niet, dan krijg je ook niets'.'' Freebees heeft 600.000 tot 700.000 kaarthouders, die gemiddeld een tegoed van 35 euro verzilveren.
De twee miljoen consumenten die Rocks sparen bij Super de Boer en Texaco verzilveren volgens Rocks-directeur Jan Nelissen nauwelijks meer cheques dan voorheen.
Nelissen: ,,Onze spaarders krijgen bij 220 punten een cheque van vijf euro die ze bij wijze van spreken meteen besteden bij Blokker aan de overkant van de straat. Zo'n 95 procent van de Rocksvijfjes komt onmiddellijk terug. Dat is al een hele hoge respons, gelijk aan de Iris-cheque. Per jaar zijn dat er gemiddeld drie per klant en ik zie daarin nog geen toename. Wel ben ik erg benieuwd of de cijfers van januari zullen aantonen dat consumenten minder uitgeven en daarmee minder spaarpunten opbouwen dan vorig jaar.''
Bron: ANP

Meer over:

diginieuws
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Al 100 jaar voor