Consument eet meer appels en peren
07-01-2015
• leestijd 2 minuten
Nederlanders eten meer appels en peren. De binnenlandse verkoop van dit fruit van eigen bodem ligt op een aanzienlijk hoger niveau dan voorgaande jaren. Consumenten aten dit najaar 20 procent meer Conference-peren, vergeleken met het gemiddelde in deze periode in de vorige twee jaar. De stijgende consumptie geldt ook voor Elstar-appels, zij het in iets mindere mate. Dit blijkt dinsdag uit cijfers van de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO).
K
wart van de uitvoer
De hogere consumptie hangt voor een belangrijk deel samen met de lage prijs van het fruit, zegt de brancheorganisatie. Maar ook de vroege en ruime oogst vergeleken met voorgaande jaren speelde een rol. Tevens lijken consumenten positiever te staan tegenover Nederlands fruit sinds het verlies van de Russische afzetmarkt door de boycot. Dat genereerde veel media-aandacht voor de Nederlandse fruittelers, aldus NFO.
80 procent van de productie
Voor de Elstar is de thuismarkt het belangrijkst, zo’n 80 procent van de productie wordt hier gegeten. Een vijfde deel vindt z’n weg naar consumenten in Duitsland, Frankrijk, Engeland en Scandinavië.
Van peren gaat daarentegen het overgrote deel van de productie (85 procent) de grens over. Tot de boycot was Rusland de voornaamste afnemer. In de afgelopen drie jaar ging ongeveer een kwart van de uitvoer van de Conference naar dat land. Andere bestemmingen zijn Engeland, Frankrijk, Duitsland en Scandinavië.
Appels en peren van eigen bodem
Dat consumenten dit seizoen vaker appels en peren van eigen bodem eten, helpt de gevolgen van een grote oogst en het wegvallen van een belangrijke exportmarkt op te vangen, zegt NFO. ,,Desondanks heeft de Ruslandboycot de Nederlandse fruitteelt tot nu toe al tientallen miljoenen euro’s gekost.''
Voor 2014 is de binnenlandse appeloogst geraamd op 350 miljoen kilo, een stijging van 12 procent vergeleken met 2013. Die van peren komt uit op 336 miljoen kilo (plus 3 procent). ANP