Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Consument dupe verziekte biermarkt'

12-01-2013
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
600x275_bier_02.jpg
De biermarkt is totaal verziekt door een gebrek aan concurrentie en de consument is daar de dupe van. Dat staat in een rapport van het economisch onderzoeksinstituut SEO, waar NRC Handelsblad zaterdag over schrijft.
Brouwerijen dwingen hun horecaondernemers om exclusief hun merk te tappen. Bier van een andere brouwerij is dan verboden. Dat houdt de prijzen in cafés kunstmatig hoog en beperkt de cafébezoeker in zijn bierkeuze. SEO vindt daarom dat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) moet ingrijpen.
Gesprek
Een woordvoerster van de NMa laat weten dat de concurrentiewaakhond zich al aan het buigen is over de problemen op de biermarkt. Aanleiding was een eerder onderzoek in opdracht van de horecakoepel KHN, waar dezelfde klachten uit naar voren kwamen. Sinds eind vorig jaar is de NMa in gesprek met zowel de horecaondernemers als de bierbrouwers. Naar verwachting wordt nog dit jaar duidelijk of de NMa kan ingrijpen en op welke manier.
ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!