Concert uitverkocht? Ticketmaster handelt ook in tweedehands kaartjes
31-10-2015
•
leestijd 4 minuten
•
932 keer bekeken
•
Ticketmaster is het officiële Nederlandse verkooppunt voor concertkaartjes. Bij populaire artiesten zijn die kaartjes razendsnel uitverkocht, maar kun je ze op datzelfde moment nog wel voor de driedubbele prijs kopen op Seatwave.nl. Pikant detail: Seatwave is eigendom van Ticketmaster. Hoe zit dat?
Woekerprijzen op Seatwave
Ticketmaster is een website waar consumenten kaartjes kunnen kopen voor concerten, theatervoorstellingen, sportwedstrijden en veel andere soorten evenementen. Wie bij Ticketmaster een kaartje koopt weet zeker dat het via een officieel verkoopkanaal gekocht is. Seatwave is onderdeel van het Ticketmaster-concern en functioneert als een online marktplaats voor kaartjes. Is een kaartje bij Ticketmaster uitverkocht, dan staan er vaak genoeg kaartjes te koop op Seatwave. Dat werkt als volgt: als verkoper biedt je je kaartje aan op Seatwave en mag je zelf de prijs bepalen. Zodra het kaartje verkocht wordt rekent Seatwave een 'succespremie' van 10% op het verkochte kaartje als dienst voor een ticketmarktplaats. Een geïnteresseerde koopt het kaartje en moet daarvoor reserveringskosten betalen. Dus Seatwave (en dus Ticketmaster) verdient hier aan beide kanten. Kassa kwam erachter dat nadat op Ticketmaster kaarten in de verkoop zijn gegaan, deze binnen enkele minuten aangeboden worden op dochterwebsite Seatwave voor een veelvoud van de originele ticketprijs. Zo verdient Ticketmaster soms wel vele honderden euro's extra bovenop wat ze verdienen aan de officiële kaartverkoop.
'Sorry, we hebben geen tickets voor je gevonden'
Loes en Tijm zaten eind september met een laptop en twee telefoons ingelogd om tickets te scoren voor het concert van Muse op 7 maart 2016 in de Ziggo Dome. Tijm kwam in de wachtrij terecht en ontving later de melding "Sorry, we hebben geen tickets voor je gevonden", met daarin een link naar Seatwave. Daar stonden tickets te koop vanaf €139 en dat liep op tot €511, terwijl de reguliere verkoopprijs €57 was. Bij de extra ingelaste concerten op 9 en 10 maart 2016 gebeurde precies hetzelfde. Dit wekte enorme irritaties op en Loes en Tijm besloten een klacht te sturen via Facebook. Ze ontdekten dat zij niet de enigen waren en dat er talloze klachten op de Facebookpagina van Ticketmaster waren geschreven. Uiteindelijk hebben Loes en Tijm kaarten kunnen bemachtigen voor Muse in Keulen op 6 maart 2016. "Nu hebben we besloten om er maar een leuk weekendje te maken, maar we balen wel dat we niet naar het concert in Ziggo Dome kunnen. Dat was toch handiger en wat dichterbij geweest."
'Schandalig'
Danny Mekic is technologiedeskundige. Hij noemt het zelfs misdadig dat Ticketmaster nu zelf een platform aanbiedt waar niet alleen handelaren flink kunnen verdienen aan gewilde kaartjes, maar ook Ticketmaster zelf. "Ticketmaster roept al jaren dat het tegen de zwarte handel in kaartjes is, het staat zelfs in hun eigen voorwaarden, maar vervolgens verkopen ze dus zelf kaarten tegen woekerprijzen via Seatwave. Dat is echt schandalig." aldus Mekic in de uitzending. Hij legt in de studio uit hoe handelaren te werk gaan om zoveel mogelijk kaarten te kunnen kopen voor een elke willekeurig concert.
Transparantie en 20% regel
Hans Ober, oprichter TicketSwap, irriteerde zich een aantal jaren geleden aan het feit dat handelaren actief waren of zelfs erger, aan het oplichten waren in de secundaire ticketverkoop. Hij bedacht een transparante open marktplaats zonder woekerprijzen. Verkopers kunnen hun kaartje plaatsen op twee belangrijke voorwaarden. Je moet inloggen via Facebook en je mag je kaartje niet voor een hogere prijs te koop zetten dan 20% bovenop op het reguliere kaartje. Hierdoor kan je als koper zien van wie je het koopt en blijft een kaartje betaalbaar voor iedereen. Geen woekerprijzen dus. Daarom is hij ook niet te spreken over de handelwijze van Ticketmaster en Seatwave. "Het is op zijn minst verdacht dat op een dochteronderneming van het officiële ticketverkooppunt binnen enkele minuten honderden kaarten te koop heeft. Je zou bijna denken dat er een link bestaat."
The Great Ticket Scandal
De connectie tussen Ticketmaster en Seatwave doet sterk denken aan een documentaire die in Engeland is uitgezonden waarin werd blootgelegd dat een officieel ticketbureau kaartjes doorsluisde naar een soortgelijke site als Seatwave om die daar voor woekerprijzen aan te bieden. Bekijk
hier
de documentaire The Great Ticket Scandal.
'Hartstikke fout'
Jon Heemsbergen van muziektempel Melkweg zegt er niet achter te staan dat Ticketmaster doorlinkt of reclame maakt naar de door Ticketmaster overgenomen marktplaats Seatwave. "We kunnen er niets aan doen dat kaartjes met woekerprijzen worden aangeboden op Seatwave, omdat dit waarschijnlijk om handelaren gaat."
Ticketwet
Ook de politiek heeft kennis genomen van de torenhoge prijzen op Seatwave. Tweede Kamerlid voor de SP Jasper van Dijk wil een 'ticketwet' doorvoeren. De wet moet zorgen dat het doorverkopen van kaartjes met een hoger winstpercentage dan 20% een strafbaar feit moet worden. Hierdoor zouden woekerprijzen moeten worden tegengegaan. Als de wet wordt ingevoerd is het vervolgens aan de consument om dan zelf of in groepsverband naar een geschillencommissie te gaan. Wat te koper teveel heeft betaald moet hij of zij dan terugkrijgen. Dit moet gebeuren via een commissie die samengesteld kan worden door de partijen in de ticketsector. "Die moeten dan gaan oordelen als een soort rechtbank", aldus Van Dijk.
Reactie Ticketmaster
We hebben twee weken lang geprobeerd een interview te krijgen met Ticketmaster. Uiteindelijk gaven zij een dag voor de uitzending aan dat ze alleen schriftelijk wilden antwoorden. Ze blijven benadrukken dat Ticketmaster niet de prijzen van de tickets op Seatwave bepaalt. "Mensen betalen wat ze ervoor over hebben." Wat het bedrijf doet om de prijzen betaalbaar te houden blijft vaag. "De vraagprijzen worden bepaald door het aanbod." Hoe het toch mogelijk is dat er binnen enkele minuten na het starten van de verkoop al soms honderden kaarten te koop zijn via Seatwave wijten ze aan de verkopers. Onzin vindt Danny Mekic. "Door de huidige softwaresystemen kunnen handelaren soms honderden tickets tegelijkertijd kopen en aanbieden op een site als Seatwave. Dat zijn geen echte fans zoals Ticketmaster blijft beweren."