Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Compensatie wurgkredieten Crédit Agricole beperkt

16-05-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2065 keer bekeken
  •  
Na jaren van juridische strijd is Crédit Agricole eindelijk een compensatieregeling gestart voor de wurgkredieten. Klanten van onder meer de labels Interbank, De Nederlandse Voorschotbank, Ribank en de Intermediaire Voorschotbank betaalden jarenlang een veel te hoge rente voor hun doorlopende krediet. Maar moederbedrijf Crédit Agricole betaalt daar minder compensatie voor dan na een belofte van de bank verwacht mocht worden.
In 2019 en 2020 deed de Commissie van Beroep van het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) twee uitspraken in individuele zaken tegen Nederlandse labels van Crédit Agricole. De bank had haar klanten niet goed uitgelegd hoe de variabele rente voor hun doorlopende krediet aangepast mocht worden. Dus mochten klanten verwachten dat de rente die zij moesten betalen, de trend van de gemiddelde marktrente voor doorlopende kredieten zou volgen, stelt het Kifid. Maar waar de gemiddelde marktrente daalde, deed de rente die klanten van Crédit Agricole dat niet. Hun rente steeg juist of bleef onverminderd hoog.

Compensatieregeling niet in lijn met Kifid-uitspraken

Crédit Agricole beloofde in 2019 de redenering achter de uitspraken van het Kifid te omarmen. Maar op de site mijnrentevergoeding.nl, waar klanten zich moeten melden om een vergoeding te krijgen, blijkt dat de compensatieregeling van de bank op belangrijke punten afwijkt van de uitspraak van het Kifid. Crédit Agricole klanten stelt pas te compenseren voor te hoge rentes vanaf 1 januari 2008. Ook gebruikt de bank de gemiddelde marktrente als ondergrens. Als de rente die klanten betaalden lager was dan de gemiddelde marktrente, vindt de bank niet dat de rente te hoog was. En dus wordt daar niet voor gecompenseerd. Beide beperkingen in de compensatieregeling zijn niet in lijn met de uitspraken van het Kifid. En dat kan klanten duizenden euro’s aan compensatie schelen.

Finale kwijting?

Rob Goedhart van Stichting Geldbelangen staat een groep klanten van Crédit Agricole bij die gedupeerd zijn door de torenhoge rentes van de bank. Hij is kritisch op de beperkingen die de bank in de compensatieregeling heeft opgenomen. Maar Goedhart raadt klanten wel aan er akkoord mee te gaan. Want volgens Goedhart hoeven klanten geen finale kwijting te tekenen als ze akkoord gaan met de compensatie. Stichting Geldbelangen heeft ook documentatie met Kassa gedeeld waaruit dat blijkt. Door akkoord te gaan met de compensatie geven klanten volgens Goedhart dus niet hun recht op om op een later moment alsnog naar de rechter of het Kifid te stappen om een hogere compensatie te krijgen.
Maar Crédit Agricole wil in een reactie aan Kassa niet bevestigen dat ze inderdaad geen finale kwijting vragen. De bank schrijft wel dat klanten, nadat ze akkoord zijn gegaan met de compensatie, nog een klacht bij de bank kunnen indienen over de hoogte van de vergoeding. De bank vermeld niet of klanten na akkoord ook nog naar het Kifid of de rechter kunnen om een hogere compensatie te krijgen. De volledige reactie van Crédit Agricole kun je hier lezen.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (24)

The Friar
The Friar
5 aug. 2021 - 14:57
Door vanaf 2008 pas te gaan vergoeden heeft de IDM Bank mij minstens 10 jaar teveel betaalde rente door de neus geboord. Want mijn DK loopt al vanaf 1998. Worden die ratten van CA hier ook nog voor ter verantwoording geroepen? Want ik ben beslist de enigste niet die op deze uiterst vieze manier in het pak genaaid is.
GR22
GR22
26 mei 2021 - 8:20
Ik heb ook een lening maar moet je bij een speciale bank dan zijn om dit te laten uitzoeken? Had gevraagd voor een formulier voor rentevergoeding maar die man vertelde me waar mijn lening loopt niet in aanmerking komt, weet iemand hier meer van?
L.Korthuis
L.Korthuis
12 mei 2021 - 8:56
Krijg rentevergoeding.niet omdat mijn man in 2014 is overleden
The Friar
The Friar
6 dec. 2020 - 11:56
Je sluit een DK af van € 6000,-. Je betaald jarenlang een veel te hoge rente en krijgt vervolgens “ maar” €942,03 aan rentevergoeding terug. Vervolgens haalt men de opnamefunctie van je DK af en “verlaagd “ de rente naar 8,5%. Een rente die volgens mij nog steeds niet marktconform is.
Dees1979
Dees1979
28 nov. 2020 - 18:38
Wij zijn eindelijk van onze lening af. En als Ik dit allemaal lees vermoed ik dat ook wij teveel betaald hebben. Wat te doen is me niet helemaal duidelijk. Maar ga het wel proberen
Karel de eerste
Karel de eerste
5 sep. 2020 - 13:32
Ik ben al jaren bezig loop ook via het kifid die heeft al verschillende brieven gestuurd naar Interbank Voor compensatie voorstel ze doen helemaal niks en reageren niet eens gewoon asociale bank ga naar de rechtsbijstand
maria1956
maria1956
3 aug. 2020 - 12:44
Sinds mei 2020 bezig om mijn vastgestelde rentevergoeding terug te krijgen. Alles gedaan wat nodig was en op 15 juni 2020 getekend en heb daar een transactiebewijs van gekregen. Men bleef echter mailen dat ze niets binnen hadden. Uiteidenlijk 4 weken later op 15 JULI 2020 weer getekend, transactiebewijs gekregen. Echter men blijft mailen, we hebben geen handtekening dus is zo doorgegaan tot vandaag 3 augustus 2020. Weer gebeld, weer het zelfde verhaal. Toen ik zei dat ik inmiddels met Radar in contact was getreden werd er gezegd, we sturen u een formulier op per post, tekenen en terug sturen. Mijn krediet is afbetaald op 1000 euro na, de 2 laatste termijnen van 500 heb ik gestorneerd bij de voorschotbank. Die krijgen dus 1000 euro van mijnrentevergoeding en ik dus 500. Hoe moeilijk kan het zijn. Ik ben de enige contractant en krijg er inmiddels zwaar de piete over in want ik zal vast niet de enige zijn die dit overkomt. Wat kan ik nog meer doen??
Ruscha
Ruscha
23 jul. 2020 - 22:54
Ik heb een klacht ingediend over de datum tot wanneer er wordt teruggerekend maar nul op rekest gekregen en gaan niet compenseren tot terug naar 2005 zoals opgegeven door Kifid. Tweede oor wordt aangenaaid. Hoop dat Kassa hier opnieuw aandacht aan besteed zodat er wordt gecompenseerd waar we recht op hebben. 
WillemvO
WillemvO
1 jul. 2020 - 16:30
25 juni alles nagelezen en ingevuld en sinds gisteren een mail ontvangen met een lager bedrag dan er voor is getekend zowel door de bank als ondergetekende. Hierop heb ik een gestuurd dat er een ander bedrag is afgesproken volgens Vaststellingovereenkomst. Ook stond er dat er een herroeping was van 10 dagen echter na de laatste ontvangen mail is dit nu ineens 2 dagen.Heden ochtend besproken met mijn tussenpersoon en na de berekening module zal ik 4200 euro moeten terug krijgen. De bank komst met een voorstel van 2400 euro....maar goed wel alles ingevuld en direct maar een klacht mail sturen voor de andere jaren en hun wijzen op hun fouten. Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje crimineel gedrag van de bank. niet eens aan de afspraken houden van de rechter...Dan moet ik eens doen....
Questions
Questions
30 jun. 2020 - 14:14
Het nummer 0800-0056 van mijnrentevergoeding.nl gebeld. Kwartier in de wacht gehangen zonder resultaat = Issue 1.Ruim een week geleden een mail gestuurd naar mijnrentevergoeding.nl aangezien ik een praktische vraag heb. Nog steeds geen antwoord op ontvangen = Issue 2.Zelf al akkoord gegaan met het voorstel. Mijn vrouw moet als medecontractant en begunstigde ook akkoord gaan. Dit werkt echter niet. Betreffende vraag wil ik voorleggen zodat dit afgehandeld kan worden. Geen oplossing nog antwoord dus tot op heden = Issue 3.Hoe / op welke manier is contact met mijnrentevergoeding.nl mogelijk om gewoon netjes alles af te handelen? Huidige situatie maakt alles nog frustrerender!
2 Reacties
Adda
Adda1 jul. 2020 - 14:32
Hebben jullie geprobeerd beiden apart via iDin in te loggen - als het goed is kom je wel op dezelfde webpagina maar staat van elk apart de naam op het akkoord-formulier, dit werkte bij ons iig wel gr Adam
Questions
Questions1 jul. 2020 - 15:17
Dag Adda, dank voor je reactie. We hebben apart ingelogd inderdaad, maar konden niet separaat goedkeuren. We zitten nu dus nog steeds in een bepaalde 'status quo" zonder enige vorm van terugkoppeling door mijnrentevergoeding.nl. Nogmaals, dank voor het meedenken en de suggestie.
uutwieert
uutwieert
26 jun. 2020 - 12:14
Nieuw hier, weinig verstand hebbende van zaken word ik uit het onderstaande weinig wijzer. Vraag heeft het nut om je die rompslomp op je nek te halen?
Toscabanjer
Toscabanjer
22 jun. 2020 - 19:54
Mijn partner en ik zijn ook uit elkaar. Heb al 12 jaar geen contact meer. Bij mijnrentevergoeding zeggen ze als hij zich niet meldt krijg je gewoon niks. Ik moet maar meer moeite doen om hem te vinden. Alleen hebben zij de brief voor hem ook aan mi gestuurd en niet naar hem zelf.
ergr
ergr
8 jun. 2020 - 21:54
Hoe weet ik of de berekening van het voorgestelde bedrag via mijnrentevergoeding goed is gedaan? zijn hier formats voor zodat ik het zelf terug kan rekenen? 
johan12
johan12
8 jun. 2020 - 20:06
ik ben gescheiden...ik heb geen idee of mijn ex partner nog leeft of is verhuisd naar het buitenland.ik heb de situatie uitgelegd en gemaild met documenten van mijn scheiding. kreeg vandaag een mailt dat ze zie onderste. U bent gescheidenHet is noodzakelijk dat uw mede-contractant - zoals bijvoorbeeld uw ex-partner - ook akkoord gaat met het aanbod om de rentevergoeding te kunnen ontvangen. Hiervoor moeten u en uw ex-partner zich beiden persoonlijk aanmelden. In het portaal kunt u de voortgang van het aanmeldproces van uw ex-partner volgen. De totale rentevergoeding wordt verrekend met uw openstaande saldo. Als uw krediet afgelost en beëindigd is, of de rentevergoeding is hoger dan uw uitstaand saldo dan wordt de rentevergoeding gelijk verdeeld over de contractanten en uitbetaald op de bankrekeningen die door u zijn bevestigd. Om te zorgen voor een juiste juridische afwikkeling zijn twee handtekeningen nodig. Dit geldt voor zowel lopende- als beëindigde contracten. In principe worden hier geen uitzonderingen gemaakt. Wij vragen u om zelf in contact te treden met uw ex-partner om dit te bespreken. is hier nog wat mee te doen en zo ja wat? dank u wel
w.bonfrere
w.bonfrere
6 jun. 2020 - 21:25
Ik probeer nu al 3 dagen in te loggen, maar dat gaat niet meer. Het lijkt wel of ze iets verbergen. Ik kan niets meer nakijken.
Tummers78
Tummers78
31 mei 2020 - 14:30
Vraag blijft of ik nu akkoord moet gaan met deze regeling of via Kifid er nog meer vergoeding uit moet proberen te halen? Wie weet raad?
Pinaski
Pinaski
26 mei 2020 - 22:46
Ik had mijn DK sinds april 2000. Nu hebben ze voor mij een rentevergoeding van €5000 in gedachten. Is dit redelijk? Moet ik het accepteren of er tegen in beroep gaan? Iemand graag reactie.
1 Reactie
Kededian
Kededian5 jun. 2020 - 15:44
Wat denk je zelf? Natuurlijk niet accepteren. Ik heb de lening ook al 20 jaar lopen en willen ze mij met 4770 Euro afschepen. Ik heb stichting geldbelangen om hulp gevraagd. Volgens mijn eigen berekening kom ik op 18.000 euro uit ongeveer,
liefzijn
liefzijn
22 mei 2020 - 16:49
Per email aanvragen is een drama. AVG wordt met voeten getreden omdat er wordt vereist dat er een kopie van een bankafschrift - zonder doorhalingen - en een kopie ID zonder afschermen BSN.  Dus ik kreeg een email dat mijn aanvraag niet in behandeling wordt genomen. Tot op heden wordt er automatisch 4001,91 euro maandelijks afgeschreven en nu moet ik gaan bewijzen wie of wat ik ben? Als er wordt geïncasseerd wordt er niet gevraagd om een kopie ID of bankafschrift zonder doorhalingen exclusief de tenaamstelling. Ik ga zoveel mogelijk betalingen laten terugboeken. Immers ik ben volgens het serviceteam geen klant? Absurd
Kededian
Kededian
20 mei 2020 - 12:24
Ik heb het AFM ingelicht over deze zaak. Ik heb hier al een reactie over terug gekregen. Nu maar hopen dat ze dit doorzetten. Hopelijk gaat niemand akkoord met dit belachelijk lage voorstel en gaat iedereen een klacht indienen bij het AFM en het Kifid. Ga niet akkoord met deze belachelijk lage vergoeding!
a.fladderak
a.fladderak
19 mei 2020 - 15:36
het compenseren van de teveel betaalde Rente  aan interbank ,( onderdeel Credit Agricole) is op het belachelijke af . zij hebben  honderden Euro teveel aan rente  ontvangen , en nu willen ze ons  afschepen met een werelds bedrag van € 46 . dit is het meest vernederende  bod dat ooit is aan geboden door deze oplichters . dan kan je reageren , op mijn rentevergoeding , maar dan moet je akkoord gaan met  het aanbod . daar kan geen sprake van zijn , omdat je beloond voor hun dieven gedrag
3 Reacties
Kededian
Kededian19 mei 2020 - 22:08
Ik weet het. Ronduit schandalig. Er zit niets anders op dan een nieuwe klacht in te dienen bij het Kifid. Ik kwam volgens de berekening uit op 18.000 Euro. En Interbank wil mij afschepen met 8800 euro. Ik ga hier nooit mee akkoord. 
Jadey
Jadey24 mei 2020 - 20:13
waar heb je de berekening laten doen?
Kededian
Kededian5 jun. 2020 - 15:45
Vraag stichting geldbelangen voor een betrouwbare berekening.
Kededian
Kededian
18 mei 2020 - 13:45
Ik heb de lening al sinds 2000 lopen. Zo'n 4 jaar geleden akkoord gegaan met een aanbod van Interbank en omzetting naar een lagere rente. Dus 16 jaar te veel rente betaald. Nu zag ik dus dat ze vanaf 2008 pas gaan vergoeden en een voor hun gunstigere rente gaan toepassen. Dit is ongehoord! Hier moeten mensen niet mee akkoord gaan. Ik verwacht dat ik een schamel aanbod zal krijgen van 1000 Euro. Terwijl ik zeker voor meer dan 20.000 euro ongeveer zou moeten krijgen volgens de formule van de heer de Grauw. We zullen het zien. Ik post hier weer als ik bericht krijg over een aanbod.
1 Reactie
ergr
ergr8 jun. 2020 - 21:56
wat is die formule?
pk49
pk49
17 mei 2020 - 16:53
waarom wordt de hoge rentes bij Crédit Agricole aangekaart, maar blijven de webshops van bijvoorbeeld Wehkamp en Neckerman buiten schot? Terwijl de rente van genoemde shops extreem hoog zijn ? 
maffy1948
maffy1948
17 mei 2020 - 9:20
Snap niet dat daar niet harder word opgetreden, met zijn allen een rechtszaak beginnen en dwingen dat ze betalen zoals het hoort. Als het geregeld is allemaal je geld er weg halen, Laat maar omvallen dit soort asociale banken kunnen we missen. Hij verliest het zo ie zo bij de rechter. ABN-AMRO en Rabo zijn precies het zelfde als die niet hard aangepakt worden veranderd er niets kijk maar alleen zakkenvullers zijn het en de klant betaald de hoofdprijs
2 Reacties
Ellierolo
Ellierolo17 mei 2020 - 13:04
Zo denk ik er dus ook over echter waar kunnen we met elkander verenigen .....en mijn vraag blijft wat nu te doen met dat belachelijke voorstel 
Kededian
Kededian18 mei 2020 - 17:11
Lijkt me een goed plan. Echter dit gaat weer jaren duren. En in advocaten zoals die geldgraaier Leijssen heb ik ook geen vertrouwen.Misschien bij stichting geldbelangen als een club aanmelden?
Ellierolo
Ellierolo
16 mei 2020 - 23:37
Na het stuk gelezen te hebben vind ik het advies wat te doen erg onduidelijk De heer Groenhart zegt wel accepteren gezien er niet getekend wordt tegen finale kwijting , kassa bevestigd. Echter de bank houd zijn antwoord achter . Ook in kleine lettertjes online bij het invullen van je gegevens staat hier niets over vermeld . Het aanbod wat ik krijg is minder dan de helft van mijn eigen berekening  Echter 2 opties  -Akkoord gaan met een klacht - niet akkoord gaan met de reden  Bij de eerste het risico afgescheept te worden met een lachertje en dan evt een rechtzaak te starten ( die voorgefinancieerd moet worden , dit kunnen de meeste dus niet bekostigen) Bij de 2e optie ......niet weten wat er gebeurd en hoe lang dit weer gaat duren . De reden dat de bank pas vanaf 2008 gaat berekenen is ronduit beschamend , het overige een eigen invulling niet in lijn met het kifid ......dit laat weer eens zien wat een  diefstal/ oplichting dit eigenlijk is . Maar wat wordt er nu aangeraden te doen gezien voor velen de gang naar de rechter niet te betalen is 

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor