Claims voor geannuleerde vluchten dreigen binnenkort te vervallen. Twee jaar geleden vielen er veel vluchten uit door de uitbraak van de coronapandemie in maart. Als je je geld nog niet hebt teruggekregen van luchtvaartmaatschappijen, loop je het risico dat de claim vervalt, waarschuwt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Na twee jaar vervalt volgens de ILT je claim en kun je dan later niet meer naar de rechter. Er moet dus op tijd een procedure bij de rechtbank worden gestart. Als je een geschil of claim hebt, moet je je daarvoor wenden tot het kantongerecht.
Klanten kunnen bij annulering van vlucht kiezen voor een omboeking of geld terug, volgens de Europese Verordering passagiersrechten. Als er voor terugbetaling is gekozen, moet de ticketprijs binnen zeven dagen worden terugbetaald. Een aantal maatschappijen hebben dit nog niet gedaan of er is sprake van een geschil. Om zo’n terugbetaling af te dwingen moet je naar de rechter.
De ILT controleert of de Europese regels op het gebied van passagiersrechten worden nageleefd door luchtvaartmaatschappijen. De toezichthouder zelf heeft alleen geen rol in de handhaving van individuele compensatieverzoeken. Wel kunnen ze bij stelselmatige overtredingen een maatregel nemen of een boete opleggen. Dat passagiers hun klachten melden is dus belangrijk. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!