Met name de autoindustrie worstelt nu met het wereldwijde chiptekort, waardoor autofabrieken en productielijnen tijdelijk stilgelegd moesten worden. Verwacht wordt dat dit tekort nog tot ver in 2022 kan aanhouden. Dat zeggen experts van het onderzoeks- en adviesbureau Gartner tegen Duits persbureau DPA.
Gartner denkt dat het voor geheugenchips nog langer kan gaan duren voordat de tekorten voorbij zijn. Het bureau denkt dat mogelijk pas in 2023 of 2024 geen sprake meer is van tekorten. Dat tekort zou dan worden aangepakt door een nieuwe productiecapaciteit van chipfabrikanten. Grote chipbedrijven als Intel, TSMC en Samsung Electronics hebben namelijk aangekondigd tientallen miljarden dollars te investeren in nieuwe capaciteit en de bouw van nieuwe fabrikanten.
De autoindustrie heeft volgens Gartner minder inkoopmacht bij halfgeleiders dan bijvoorbeeld producenten van smartphones. Er worden namelijk veel meer chips gebruikt voor de productie van smartphones dan bij auto's. Daardoor kampt met name de autoindustrie met tekorten. Verder moet de autosector bij ontwikkeling van nieuwe modellen al jaren van tevoren plannen maken over welke chips er gebruikt gaan worden. Hierbij hebben ze minder alternatieven om uit te wijken naar andere soorten halfgeleiders in het geval van tekorten. Dat zeggen experts.
Tijdens de coronacrisis stonden de bestellingen van autochips op een laag pitje. Wel steeg de vraag vanuit de elektronicasector. Dit heeft ook te maken met het thuiswerken van consumenten. De vraag naar apparatuur voor thuiswerken steeg flink, terwijl er minder werd gereden. Chipbedrijven stelden hun productie daarop in. Nu neemt echter het aantal autoverkopen weer toe. Chipfabrikanten hebben hierdoor moeite om aan de grote vraag van autobouwers te kunnen voldoen. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!