Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Chinees bedrijf Huawei kon gesprekken mobiele KPN-klanten afluisteren
17-04-2021
•
leestijd 2 minuten
•
120 keer bekeken
•
Het Chinese technologiebedrijf Huawei had vanuit China
ongeautoriseerde toegang tot de kern van het mobiele netwerk van KPN.
Het kon onbeperkt telefoongesprekken meeluisteren en had in strijd met
de wet toegang tot tapinformatie. Huawei schond daarmee afspraken met
KPN. Dat blijkt volgens de Volkskrant uit een geheim intern rapport van
KPN uit 2010, dat in handen is van de krant.
Huawei was in staat om zowel binnen KPN als vanuit China
"ongeautoriseerd, ongecontroleerd en ongelimiteerd KPN-mobiele nummers
af te luisteren", inclusief die van ministers, toenmalig
minister-president Jan Peter Balkenende en Chinese dissidenten. Tevens
had Huawei inzicht in de database met afgetapte telefoonnummers. Dat is
in strijd met de Telecommunicatiewet.
Voortbestaan KPN Mobiel
De bevindingen van het interne rapport waren zo explosief dat werd
gevreesd voor het lot van KPN Mobiel als die zouden uitlekken. "Het
voortbestaan van KPN Mobiel is ernstig in gevaar omdat mogelijk
vergunningen worden ingetrokken of overheid en bedrijfsleven hun
vertrouwen in KPN opzeggen indien bekend wordt dat de Chinese overheid
ongecontroleerd mobiele KPN-nummers kan afluisteren en het netwerk kan
platleggen", staat in het rapport.
Niet afgeluisterd
KPN zegt geen indicatie te hebben dat klanten in het verleden zijn
afgeluisterd of dat Huawei klantgegevens heeft ontvreemd. Volgens het
telecombedrijf heeft geen enkele leverancier "ongeautoriseerde,
ongecontroleerde en ongelimiteerde" toegang tot de netwerken en
systemen. Huawei ontkent de aantijgingen met klem.
Volgens KPN is er "in alle jaren nooit geconstateerd dat er door
Huawei klantgegevens zijn ontvreemd uit onze netwerken, dan wel onze
klantsystemen, of dat er is afgeluisterd". "Als dat wel zo was geweest,
hadden we de bevoegde autoriteiten en onze klanten hierover zeker
geïnformeerd en maatregelen genomen richting de leverancier", staat in
een reactie. De risicoanalyse van Capgemini heeft er destijds wel toe
geleid dat KPN een voorgenomen uitbesteding van het volledige onderhoud
van zijn mobiele kernnetwerk niet heeft doorgezet. "Ten aanzien van de
geconstateerde risico’s uit de analyse in de desbetreffende systemen en
processen is in 2010 een verbeterplan opgesteld en direct uitgevoerd."