Vrijdagochtend om 10:00 uur heeft de GGD een landelijk telefoonnummer geopend voor vragen over het datalek. Als je belt en vraagt om je persoonsgegevens uit het systeem te verwijderen die zijn opgeslagen nadat je je hebt laten testen, vragen de medewerkers aan de telefoon keer op keer als eerste om je burgerservicenummer (BSN). Dat meldt Kassa. De redactie heeft meerdere keren naar het nummer gebeld. Ook kreeg de redactie twee keer de voicemail.
Soms wordt gevraagd te mailen naar een e-mailadres, maar vaak verwijst de telefoniste door naar het nummer van de regionale GGD waar de test is afgenomen. Als je vervolgens naar één van de 25 regio’s belt, volgt ook telkens een ander verhaal. Ook hier wordt soms gevraagd naar je burgerservicenummer, zoals bij GGD Utrecht. Twee personen uit de regio die zijn getest belden en twee keer werd gevraagd om het BSN.
Als je bij GGD Utrecht geen burgerservicenummer geeft, krijg je uiteindelijk het verzoek te mailen naar vergeetme@ggdru.nl. Of en wanneer je persoonlijke gegevens dan verwijderd worden, kon de telefoniste niet zeggen. Als je GGD Hollands-Midden belt, wordt gevraagd te mailen naar een heel ander e-mailadres. In regio IJsselland krijg je uiteindelijk per e-mail een link naar een contactformulier toegestuurd dat je moet invullen. Hier krijg je in de mail ook het belscript voor medewerkers bij.
Uiteindelijk wordt een medewerker van Kassa ook teruggebeld door een GGD-medewerker, die zegt dat de persoonsgegevens helemaal niet verwijderd kunnen worden. "Er is een Recht op vergetelheid, maar die richt zich niet op een A-ziekte zoals corona. We kunnen persoonsgegevens dus alleen anonimiseren en niet verwijderen", aldus de GGD-medewerker.
De GGD-medewerker aan de telefoon vraagt om een burgerservicenummer. Als je dit niet geeft kunnen ze de persoonsgegevens niet verwijderen. Hierna stopt het gesprek. Een tweede persoon die naar GGD Utrecht belt wordt allereerst gevraagd om een burgerservicenummer, maar wordt uiteindelijk wel verder geholpen zonder dit te geven. Gevraagd wordt te mailen naar het e-mailadres vergeetme@ggdru.nl.
De GGD-medewerker stuurt een mailtje met een link naar een contactformulier dat je moet invullen. In het mailtje staat ook het belscript voor GGD-medewerkers. Het ingevulde formulier moeten ze vervolgens mailen naar fg@ggdijsselland.nl. Dit is dan een verzoek om je gegevens te verwijden. Of en wanneer het verwijderd wordt is onbekend.
De GGD-medewerker vraagt om te mailen naar privacy@vrk.nl of te bellen naar het landelijke nummer.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!