De detailhandel heeft ondanks lagere verkoopcijfers toch meer omzet behaald, blijkt uit onderzoek van het CBS. Uit het onderzoek blijkt dat de omzet met zo'n vier procent is gestegen, terwijl de verkoopcijfers met vier procent zijn gedaald. De prijsstijgingen zijn een voor de hand liggende verklaring, en naar verwachting zullen die prijzen de komende tijd alleen nog maar verder stijgen.
Vooral in de foodsector gingen de omzetten omlaag. Hier was sprake van een omzetdaling met 8 procent. Het verkoopvolume viel 3 procent lager uit. Met name speciaalzaken zoals slagerijen en kaaswinkels, kampten met lagere verkoopvolumes. Wel wisten dergelijke zaken de omzet op peil te houden in vergelijking met een jaar eerder. Van de speciaalzaken is bekend dat ze sinds de coronapandemie aan populariteit wonnen. Zeker toen de horeca de deuren gesloten hield.
Supermarkten zetten wel meer om. Maar ook de grootgrutters kampten met gedaalde volumes. De omzetstijging was het gevolg van hogere prijzen.
Drogisterijen en kleding- en schoenenwinkels zagen zowel de omzet als de volumes toenemen. Maar het totale beeld in de zogeheten non-foodsector was er een van gedaalde verkoopvolumes. Onder andere meubelzaken, doe-het-zelfwinkels en winkels in consumentenelektronica en witgoed zetten minder om dan een jaar eerder. Het volume daalde eveneens in deze branches. Bij meubelzaken ging het om een volumedaling met 17 procent.
De onlineomzet van de detailhandel steeg met 3 procent op jaarbasis. In de eerste helft van het jaar was hier nog sprake van een daling. Onlinewinkels verkochten net als de speciaalzaken duidelijk meer in coronatijd. De bedrijven wisten de hogere verkoopvolumes in de eerste helft van 2021 vast te houden. Daarmee gaat de vergelijking met de eerste helft van dit jaar enigszins mank. ANP
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!