Dit heeft volgens Siewert Gorter, voorzitter Caravan- en Camperbedrijven bij de branchevereniging te maken met het feit dat verre reizen en all-inclusive vakanties er de komende tijd voor velen niet in zitten. Dan is kamperen ineens een alternatief. Met name de camper is voor jongeren ineens aantrekkelijk. Tussen 18- tot 25-jarigen groeide het camperbezit met bijna 27 procent, terwijl dit onder 65-plussers slechts 1,5 procent steeg. Het totale aantal kampeerauto's in Nederland steeg in drie maanden tijd met 3,2 procent tot een recordaantal van ruim 135.000. Zo'n vijf jaar geleden waren er nog geen 100.000 kampeerauto's in Nederland.
Gorter denkt dat nostalgie ook een rol speelt in de aanschaf van caravans en campers. Zo zullen jongeren volgens hem denken aan de campingvakanties van vroeger met hun eigen ouders. De 300 caravan- en camperbedrijven die bij Bovag zijn aangesloten zijn blij met de groeiende populariteit van kamperen onder jongeren. De bedrijven hebben een moeilijke periode achter de rug, omdat ze juist in de aanvangsperiode voor de zomer volle toeren hadden moeten draaien. De bedrijven zijn immers seizoensgebonden. De groeiende interesse voor campers en caravans onder jongeren maakt de achterblijvende verkoop dit jaar enigszins goed.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!