Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Campagne Aldi vanwege Kassa’s Boodschappenmandje
25-04-2019
•
leestijd 2 minuten
•
870 keer bekeken
•
Discountsuper Aldi is een reclamecampagne gestart naar aanleiding van Kassa’s Boodschappenmandje. De supermarkt kwam als duurste uit de prijsvergelijking. Aldi is boos dat bij de vergelijking niet gekeken wordt naar kwaliteit. Dat is volgens de supermarkt misleidend en verwarrend. Onterecht vindt Kassa. De prijsvergelijking is onderdeel van een uitgebreider onderwerp. Daarin is juist uitgelegd dat het om een pure prijsvergelijking gaat en dat Aldi en Lidl het qua kwaliteit goed doen.
Context bij prijsvergelijking
"Ik denk dat Aldi de kijkers van Kassa te kort doet als de supermarkt denkt dat zij worden misleid of verward door het onderwerp over Kassa’s Boodschappenmandje”, aldus redacteur Rob Meekes van Kassa. “In de uitzending wordt duidelijk dat het om een pure prijsvergelijking gaat. Met supermarktdeskundige Paul Moers geven we ons publiek daar ook context bij. Dat is belangrijk om een zo volledig mogelijk beeld te geven.”
Kassa’s Boodschappenmandje is een jaarlijks terugkerende prijsvergelijking. Kassa gaat in 6 supermarkten op zoek naar de goedkoopste varianten van 27 producten die een gemiddeld gezin koopt. De prijzen van de gekochte producten worden daarna aan alle supermarkten ter controle voorgelegd. In de uitzending wordt naast de totale supermarktvergelijking ook de prijsontwikkeling van bepaalde producten en de achtergrond daarvan besproken. Ook heeft Kassa aandacht voor de reacties van supermarkten.
Kassa gebruikt, ondanks kritiek
Opvallend is dat Aldi ondanks de kritiek op de vergelijking wel reclame maakt met een deel van Kassa’s Boodschappenmandje. Op haar poster quote de supermarkt Paul Moers, die tegenover Kassa stelt dat Aldi en Lidl wel kampioen zijn in het leveren van kwaliteit voor een lage prijs. Meekes: “Aldi stoort zich ook aan een onderzoek van de Consumentenbond. Dat had recent een vergelijkbaar resultaat als Kassa’s Boodschappenmandje. Het lijkt erop dat Aldi alleen maar positieve geluiden wil horen, maar het niet kan hebben dat er aandacht is voor iets waarop de supermarkt slechter scoort.”
Campagneposter Aldi.
Campagne Jumbo
De discountsuper is overigens niet de enige die ongenuanceerd reclame maakt naar aanleiding van Kassa’s Boodschappenmandje. Concurrent Jumbo maakte afgelopen jaar uitgebreid reclame met de vorige uitslag van Kassa’s Boodschappenmandje. De supermarkt zou volgens Kassa de goedkoopste zijn. Dat is echter maar een deel van het verhaal. Kassa kijkt met het boodschappenmandje naar de prijzen aan de onderkant van de markt. Of Jumbo ook de goedkoopste is met huismerken of A-merken blijkt niet uit Kassa’s vergelijking. Redacteur Meekes: “Mogelijk wil Aldi vooruitlopen op soortgelijke reclameuitingen van Dirk, die bij de afgelopen editie van Kassa’s Boodschappenmandje het goedkoopst bleek.”
Kassa hanteert een aantal regels voor de test. Zo kiest Kassa de goedkoopste versie van de producten die op Kassa's boodschappenlijstje staan.
Lees de volledige regels hier
.