De prijzen voor de bus, tram en metro stijgen in 2023 meer dan het tarief voor een treinreis. De treinreiziger is volgend jaar gemiddeld 4,3 procent duurder uit dan nu, terwijl de prijzen van de regionale bus-, tram- en metrokaartjes met ruim 7 procent omhooggaan.
Zo krijgt een busrit een grotere prijsstijging dan een gemiddelde treinreis, zo meldt de Volkskrant. Trouwe reizigers in de spits zijn goedkoper uit, terwijl 65-plussers in de daluren juist veel meer moeten betalen.
De tariefstijging in het openbaar vervoer is beduidend hoger dan in voorgaande jaren. De NS kan zich, ondanks de hoge energieprijzen, een geringere prijsverhoging veroorloven doordat het bedrijf in 2014 een langdurig elektriciteitscontract met Eneco afsloot, dat doorloopt tot 2024.
De bus, metro en tram worden gemiddeld 7,24 procent duurder, meldt Samenwerkingsverband DOVA (Decentrale OV Autoriteiten). Het basistarief dat overal in Nederland wordt betaald aan het begin van de bus-, metro- of tramreis, stijgt van 1,01 naar 1,08 euro.
Aangezien vervoersbedrijven het kilometertarief meer kunnen verhogen dan het basistarief, kan de totale prijsverhoging hoger uitvallen. In Amsterdam en omstreken stijgt daardoor het totale tarief gemiddeld met 8,4 procent.
Bij de NS stijgen de losse kaartjes voor de tweede klas met ongeveer 5,5 procent. Reizen in de eerste klas kost 7,4 procent meer.
Ook de meeste abonnementen worden duurder, vooral abonnementen voor 65-plussers. Voor trouwe reizigers wordt reizen juist goedkoper. Zij gaan 2,4 procent minder betalen voor abonnementen waarmee onbeperkt op een traject of door het land gereisd kan worden. De NS verlaagt deze prijzen om het treinreizen bij forenzen te stimuleren.
Meer over:
reizigers, prijsstijging, openbaar vervoer, reiziger, stijging, bus, trein, treinreis, ov, tramMeld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!