Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Bunq gaat slachtoffers van fraude en oplichting alsnog compenseren

  •  
21-06-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
877 keer bekeken
  •  
bunq logo 1127

Bunq, de bank die recent negatief in het nieuws kwam vanwege een gebrekkig compensatiebeleid in het geval van oplichting zoals phishing en helpdeskfraude, gaat slachtoffers van deze oplichting alsnog compenseren. Alle bij de bank bekende gevallen zijn doorgenomen en slachtoffers krijgen gemiddeld 85 procent terug.

Topman Ali Niknam wil niet zeggen hoeveel slachtoffers bunq gaat vergoeden en welk schadebedrag daar in totaal mee gemoeid is. De bedragen kunnen per geval verschillen. Eerder maakte de bank bekend dat er vorig jaar 85 slachtoffers van fraude waren.

Wekenlang onrust

Er is al wekenlang onrust over de jonge bank. Zo maakten de NOS en NRC eind mei bekend dat opvallend veel klanten van bunq door oplichtingstrucs hun geld hadden verloren.

Kassa was er overigens nóg eerder bij, mag daarbij niet onvermeld blijven. Al in april maakten wij onderstaande reportage over exact hetzelfde verschijnsel. Ook Kassa sprak tientallen gedupeerden die nul op het rekest kregen en vaak niet eens contact konden krijgen met iemand van de bank, ook al waren ze (tien)duizenden euro's kwijt. In sommige gevallen was het schadebedrag zelfs nóg hoger.

Bekijk de reportage hieronder. Dit artikel loopt verder na onderstaande video.

De NOS en NRC tekenden de verhalen op van 28 slachtoffers die samen ruim 1,6 miljoen euro kwijtraakten, gemiddeld bijna 60.000 euro per geval. Ook zij kwamen tot dezelfde constateringen als Kassa: de gedupeerden zeiden moeilijk contact te kunnen krijgen met medewerkers van de bank en er was kritiek op het gebrek aan beveiligingsmaatregelen.

Nieuwe coulanceregeling: "Schade volledig vergoeden, tenzij..."

De bank zegt alle gedupeerde klanten persoonlijk te hebben geïnformeerd over de nieuwe coulanceregeling, waarbij nu het principe geldt 'schade volledig vergoeden tenzij'.

Klanten krijgen voortaan in beginsel 100 procent van de schade vergoed. Per geval kijkt bunq vervolgens naar "zowel harde criteria als specifieke omstandigheden", waardoor de bank alsnog zou kunnen besluiten om niet tot coulance over te gaan of de hoogte aan te passen.

In schrijnende gevallen wordt extra coulance verleend, aldus de bank.

Consumentenbond is tevreden, wél een kritische noot

De Consumentenbond is blij met de tegemoetkoming voor de fraudeslachtoffers van bunq. "Of alle gedupeerden, vooral die met heel hoge schadebedragen, tevreden zijn, is een vraag aan hen", merkt directeur Sandra Molenaar daarbij wel op.

"Maar wij zijn in ieder geval blij dat bunq inziet dat gedupeerden te goeder trouw handelden en bunq nu met een – naar het zich laat aanzien ruimhartige – compensatie komt."

De consumentenorganisatie heeft ook een kritische noot. Volgens de bond verlaagt de bank de vergoeding als consumenten bijzonder onvoorzichtig zijn geweest, bijvoorbeeld als ze duidelijke waarschuwingen van de bank hebben genegeerd.

Molenaar: "We hebben daar tot op zekere hoogte begrip voor. Consumenten hebben zelf ook een verantwoordelijkheid. Maar criminelen gaan heel professioneel en steeds slimmer te werk. Oplichting is vaak echt niet duidelijk. Beveiligingsmaatregelen van de bank om consumenten te beschermen, zijn dan ook hard nodig. Voorkomen is beter dan genezen."

"Nog niet alle slachtoffers hebben van bunq gehoord"

Jurist Chizki Loonstein, die met advocaten namens tientallen gedupeerden mogelijk een rechtszaak tegen de online bank start, stelt dat bunq nog niet alle klanten die slachtoffer zijn geworden compensatie heeft aangeboden. Hij schat dat tien tot twintig klanten die zich bij hem hebben gemeld nog niets hebben gehoord van de bank.

Loonstein vertelt daarnaast dat "niet meer dan een handjevol" het volledige bedrag vergoed krijgt. Het gaat hierbij vooral om kleinere bedragen. De gedupeerden zouden nog geen geld hebben gekregen. De bank biedt de rest, volgens de jurist ruim honderd mensen, veel minder dan 85 procent van het verloren geld waar bunq over spreekt.

Volgens de woordvoerder van bunq klopt het niet dat gedupeerden gemiddeld veel minder dan 85 procent aangeboden hebben gekregen. "Het is onduidelijk waarop deze feitelijke onjuiste stelling is gebaseerd." Klanten, die "menen dat ze ten onrechte nog geen bericht hebben gehad", kunnen contact opnemen met bunq. ANP

Lees ook
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor