Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

BSO-bus, opvolger van de stint, mag binnenkort de weg op

08-10-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
127 keer bekeken
  •  
stint oude model bso-bus 1127

Binnenkort mag de opvolger van de stint de weg op, laat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) gisteren weten. Na een dodelijk ongeval in 2018, waarbij vier kinderen om het leven kwamen, werd de elektrische bolderkar verboden. De bolderkar werd door veel kinderdagverblijven gebruikt.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid deed onderzoek naar het ongeval. De raad zei vorig jaar dat bij het beoordelen van nieuwe voertuigen onafhankelijke experts zouden moeten worden geraadpleegd. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en de RDW deden onderzoek naar de BSO-bus, de opvolger van de stint, en zijn positief. Volgens de RDW voldoet het voertuig aan alle eisen, behalve dat het maximumaantal passagiers van acht wordt overschreden.

Veiligheidseisen BSO-bus

Op verzoek van de Tweede Kamer wordt op dat maximum een uitzondering gemaakt. Wel moeten bestuurders voortaan eerst een training volgen. Ook is met de kinderopvangbranche afgesproken dat de BSO-bus zoveel mogelijk op rustige plekken wordt gebruikt, zoals op vrijliggende fietspaden of in gebieden waar maximaal 30 kilometer per uur mag worden gereden.

Risico's stint onvermijdelijk

In het onderzoek heeft de SWOV een aantal risico's op een rij gezet, maar die zijn volgens de minister "voor een deel inherent aan het gebruik van lichte voertuigen in het verkeer en daarmee onvermijdelijk". Eerder werd de opvolger van de stint enkele malen afgekeurd. Maker Edwin Renzen gaf eerder deze week nog aan dat het einde van zijn bedrijf in zicht was, omdat de politiek maar geen besluit maakte over de terugkeer van het vervoersmiddel op de weg. 

Toezicht op voertuig

Al eerder gaf de Kamer aan de stint weer graag op de weg te zien, aangezien het door kinderopvanglocaties veel wordt gebruiken. Deze locaties zitten nu met extra kosten, omdat ze de elektrische bolderkar niet meer mogen gebruiken. De bolderkar werd in 2011 toegelaten op de weg, maar er was geen toezicht op het voortuig en de fabrikant was verantwoordelijk voor de veiligheid. Na een ongeluk werd het vervoersmiddel van de weg gehaald. Zo konden er zich onder meer problemen met de rem en het gas voordoen.  Op het moment dat de stint van de weg werd gehaald, reden er zo'n 3000 exemplaren in Nederland rond. Inmiddels zijn er veiligheidsregels voor het vervoersmiddel gekomen. ANP

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor