Brussel wil hardere aanpak namaakartikelen
29-11-2017
• leestijd 1 minuten
Het moet makkelijker worden om makers van nepgoederen aan te pakken. De Europese Commissie heeft daarom maatregelen gepresenteerd die de patenten, merkrechten en ontwerpen van Europese bedrijven beter moeten beschermen. Bij 5 procent van de goederen die de EU importeert is sprake van namaak of piraterij. Hiermee is 85 miljard euro gemoeid.
Bedrijfsleven moet nep advertenties aanpakken
Brussel moedigt het bedrijfsleven aan online-advertenties voor namaakspullen aan te pakken, en betalingen en transport ervan te verhinderen. Hierover worden (vrijwillige) afspraken gemaakt met de industrie. Ook gaat de commissie een lijst opstellen met landen waar veel namaakspul vandaan komt en daar weinig tegen doen. Daarvoor wordt nauwer samengewerkt met landen in Azië en Latijns-Amerika.
Makkelijker om naar de rechter te stappen
Daarnaast moet het eenvoudiger worden om schade via de rechter te verhalen bij een schending van het intellectueel eigendomsrecht. EU-lidstaten gaan hier nu verschillend mee om, maar Brussel wil dat gelijktrekken. Niet via nieuwe wetgeving, maar door de bestaande richtlijn juridisch te verduidelijken. Ook moeten er gespecialiseerde rechters komen.
"Grote vissen" brengen schade aan bedrijven en banen
,,Vandaag geven we een impuls aan onze mogelijkheden om de grote vissen achter nepgoederen en piraterij te pakken’’, aldus EU-commissaris Elzbieta Bienkowska (Interne Markt). ,,Zij brengen schade toe aan onze bedrijven en banen, evenals aan onze gezondheid en veiligheid op gebieden als medicijnen en speelgoed.’’
Vorig jaar 41 miljoen artikelen geconfisceerd
Vorig jaar namen de Europese douane-autoriteiten 41 miljoen namaakartikelen ter waarde van meer dan 670 miljoen euro in beslag. Ongeveer 80 procent kwam uit China. Het ging onder meer om sigaretten, speelgoed, games, huishoudapparaten, medicijnen en drank. ANP