Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Breng roodharigenshampoo terug in de winkel

13-09-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
637 keer bekeken
  •  
195x90_roodharige.jpg
"Discriminatie. Er is shampoo voor blond haar, bruin haar, maar niks voor mensen met natuurlijk rood haar. Dit kan echt niet", zegt Sophie van der Klashorst. De afgelopen jaren hebben grote shampoomerken zoals Guhl shampoo speciaal voor rood haar uit de schappen gehaald, tot grote ergernis van veel roodharigen. 
Uit de schappen
Afgelopen zondag 7 september liep Sophie gewapend met pen en papier op het Redhead Days  in Breda. Via een petitie wil Sophie er voor zorgen dat haarverzorgingsproducten speciaal voor roodharigen weer in de winkels verkrijgbaar zijn. Mensen die op straat de petitie invullen zijn het met haar eens, de teleurstelling richt zich vooral richting Guhl die de Colorshine Rood uit de schappen gehaald heeft. De shampoo en conditioner die henna bevatte was zeer geliefd onder consumenten met natuurlijk rood haar. "Door de henna-extracten blijft het haar rood en hoef je niet naar de kapper om je haar te laten verven. Sinds ik het niet meer heb, merk ik dat mijn haar bleker wordt bovenop en dat is wel jammer, want ik heb mooi rood haar, zegt Sophie." Volgens de woordvoerder van Guhl, Berend Van Iterson, is de shampoo vanwege commerciële redenen van de markt gehaald. "Er was gewoon te weinig vraag naar, daarom hebben we het van de markt gehaald. In die plek hebben we nu de Guhl kleurbehoud, dat heeft dezelfde werking alleen is het niet alleen voor rood haar maar voor alle type haar, zegt Iterson."
Wat zegt de dermatoloog?
Dermatoloog Dick van Gerwen van het Lievensbergziekenhuis heeft zijn bedenkingen over al die stofjes in shampoos. Volgens Van Gerwen is het een middeleeuwse marketingtechniek waar we nog steeds in trappen. "Als voedsel op een hart lijkt dan zal het wel goed zijn voor je hart, als shampoo perzik bevat dan zal je haar er zachter van worden, want perzik is zacht. Als we er langer over nadenken dan weten we dat het niet zo is, maar toch trappen we er in." De iedere-dag-shampoo van Andrélon wint de prijs voor beste marketing vindt Gerwen, "Je wast je haar iedere dag, terwijl twee keer per week meer dan genoeg is. Daardoor gebruik je meer shampoo dus geef je meer geld uit om dat het sneller op is." Volgens de dermatoloog zijn er wel shampoos die werken, zoals shampoos tegen roos. Diamantpoeder, honing of andere toevoegingen kunnen je een goed gevoel geven, maar het heeft geen meerwaarde.
Aanbod
Roodharigen die niet meer bij de grote merken terecht kunnen voor hun producten hebben niet zo veel te vrezen. Op internet zijn er verschillende sites zoals Redrood die alternatieve producten aanbieden speciaal voor mensen met rood haar.        
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!