Brandstofstoring op Schiphol: wat zijn je rechten?
21-09-2019
•
leestijd 1 minuten
•
102 keer bekeken
•
Op woensdag 24 juli, midden in de vakantiepiek, was er een grote brandstofstoring op Schiphol waar heel veel vakantiegangers de dupe van werden. Meer dan 300 vluchten van- en naar Schiphol waren ernstig vertraagd of werden geannuleerd. Veel reizigers raakten hierdoor in de problemen en moesten soms extra kosten maken. Maar hebben passagiers in dit geval wel recht op compensatie? En bij wie moeten ze terecht?
Wanneer een vlucht vertraagd of geannuleerd wordt als gevolg van buitengewone omstandigheden, hoeft de luchtvaartmaatschappij de reizigers hier niet voor te compenseren omdat er sprake is van overmacht. Bij de brandstofstoring op Schiphol op 24 juli was daar volgens de luchtvaartmaatschappijen en deskundigen duidelijk sprake van. Reizigers zouden daarom geen recht hebben op compensatie.
Toch wel recht op compensatie?
Daar is claimbureau Aviclaim, dat namens passagiers met vertraging claims indient bij de luchtvaartmaatschappijen, het niet mee eens. Reizigers hebben volgens hen in dit geval wel degelijk recht op compensatie. Aviclaim stelt dat de brandstofstoring geen buitengewone omstandigheid is, aangezien deze storingen vaker voorkomen. De luchtvaartmaatschappijen zouden er daarom op voorbereid moeten zijn en een noodplan moeten hebben voor dit soort storingen.
Aviclaim heeft dinsdag 17 september namens een echtpaar dat 72 uur vertraging opliep KLM gedagvaard. De rechter moet besluiten of er sprake is van een buitengewone omstandigheid of dat KLM zich hierop had kunnen voorbereiden.
Jouw rechten bij vertraging of annulering
Heb jij zelf ook een vertraagde of geannuleerde vlucht gehad en wil je weten wat jouw rechten zijn?
Lees dan dit artikel
.